Példakép

Vida Ági

2014. december 18.

vida_agnes.jpgTulajdonos, alapító – Gazdagmami Kft.

Vállalkozást indítani a gyerekszobából egyáltalán nem lehetetlen Vida Ági szerint, aki a Kismamablogján találkozott a ténnyel: rengeteg anyuka szeretne otthonról dolgozni. Ha megélni szeretnél, akkor dolgozz, ha élni is szeretnél, akkor vállalkozz – vallja, és a Gazdagmaminak köszönhetően egyre több nő nyeri vissza önbizalmát és alapít saját vállalkozást.

Hányan kezdik úgy a beszélgetést, hogy szeretnének személyes tanácsot kérni tőled, mert a gyermekük…

Szinte mindenki (nevet).

A Kismamablogot még bőven a gyes alatt kezdted el, akkor már tervezted a vállalkozást is?

Amikor az első fiammal voltam gyesen, nem feltétlenül vágytam már alkalmazotti munkakörre, a második gyermekemnél ez az érzés száz százalékos lett, mert tudtam, hogy munkavállalóként nem oszthatom be szabadon az időmet, és ez a gyermekeimnek egyáltalán nem jó. Ekkor már írtam a Kismamablogot.

Nincs olyan gyerekes barátnőm, aki ne olvasná a blogodat. Szeretem, hogy végre lehet beszélni a nehézségekről is.

A mai napig az a célom, hogy megoldást találjunk egy adott problémára. A legtöbb anyukát a gyakorlati tanácsok érdeklik, hogy mit és hogy lépjenek vagy változtassanak.

Nem nagy a nyomás? Hogy bírod a folyamatos tanácsadást?

Nem minden nap válaszolok a levelekre, mert bevezettük a fogadóórát, és akkor lehet kérdezni tőlem. Muszáj, hogy maradjon időm, de közben fontos, hogy  tudjak segíteni azoknak, akiknek szüksége van rá.

Te kitől tudtál tanácsot kérni, ha elbizonytalanodtál a fiaiddal kapcsolatban?

Nem kértem feltétlenül tanácsot, de nagyon szerettem a gyermekorvosunkat, hetvenöt éves koráig dolgozott, és rendkívül bölcs dolgokat mondott, tőle sokat tanultam, akár csak a zseniális pedagógustól, Kalovits Istvántól.

És kivel tudod a hétköznapi problémákat, a vállalkozással kapcsolatos kérdéseket megvitatni?

Férjemmel együtt szoktuk megbeszélni, mi legyen a következő lépés, együtt is dolgozunk. A saját utunkat tapossuk, mindig azt nézzük, mi az, ami nekünk jó. Kell álmodni egy nagyot, aztán az apró részletekből építkezni – így gondoljuk.

A munka nem macera amiért pénzt adnak, hanem lehet szórakozás is, izgalmasabbá teheted általa az életed. Nem szabad a megfelelő körülményre várni, el kell hinned, hogy képes vagy elérni az álmaidat és ne akarj mindenkinek megfelelni. 

Ilyen részletekből állt össze következő vállalkozásod, a Gazdagmami is?

A Kismamablognak köszönhetően jöttem rá, hogy nagyon sok anyuka nem találja a megfelelő egyensúlyt a munka és a gyereknevelés között. A nők természetesen vágynak arra, hogy dolgozzanak akár gyes mellett is, de néhányan nem tudják, hogyan kerüljenek vissza a munkaerőpiacra. Ráadásul néha olyanok vagyunk, mint a robotok: dolgozunk, háztartást vezetünk, miközben azt olvassuk az interneten, hogy milyen fontos a gyerekeknek a harmónia, a nyugodt otthoni környezet. De felmerül a kérdés, hogyan lehet mindezt megvalósítani? Vagy hogyan tudod kikerülni a folyamatos stresszt? Nem csoda, hogy az anyukák nagy része kimerült. Így született meg a Gazdagmami ötlete: a saját vállalkozás ugyanis szabadságot is ad.

Saját erőből indítottad el a két vállalkozást?

A pályázatokról azt gondolom, hogy hamis reményeket kelthetnek. Meglévő forrásokból kezdtem bele, a bevétel nagy részét pedig a mai napig visszaforgatjuk.

Egy jó ötlettel, de nulla tapasztalattal jelentkezhetnék én is a Gazdagmami tanfolyamaira?

Persze. 2008 februárjában indult el a Gazdagmami, júliusban szerveztük meg az első tanfolyamot, amely nem feltétlenül olyanoknak szólt, akik vállalkozói vénával születtek, és már eleve sikeresek, hanem útkereső és dolgozni vágyó anyukáknak. Az első tanfolyamunk nagyon sikeres lett, és megteremtette magát a terméket. Amikor elindult a képzés, Magyarországon még nem volt hasonló kezdeményezés. Mi ugyanis lépésről lépésre magyarázzuk el, hogyan kell vállalkozást indítani és működtetni, tehát abszolút kezdőknek szánjuk.

És ezen az úton haladva épült tovább az üzlet: könyvet adtunk ki, CD-t, DVD-t jelentettünk meg.

Mikor volt időd a vállalkozást ilyen szépen felfuttatni?

Amikor a Gazdagmami indult, még otthon voltam a fiaimmal, az alvásidejükben dolgoztam, jellemzően hajnalban. Ezzel gazdálkodtam. Amikor oviba mentek, akkor több időm lett, most iskolások, és úgy érzem időmilliomos vagyok, bár igaz, hogy jelenleg mama-taxi vagyok (nevet).

Mindig beosztottam a feladatokat, nem napi, hanem heti tervet készítettem, így amit egyik nap elvesztettem, azt behoztam a másikon, ez egyensúlyban tartott, nem idegeskedtem.

Tudod követni, hogy hány sikeres vállalkozás született neked köszönhetően?

Kétezer-egyszáz vállalkozás született eddig, és a többség túléli a kritikus három éves korszakot. Érdekes, a nők a statisztikák szerint óvatosabbak, nem szeretnek pályázni és nehezebben indulnak el, de ha belevágnak, akkor nagyobb arányban maradnak életben.

Vannak tipikus női vállalkozások?

Fodrászatok általában és kozmetikai szalont is jellemzően nők nyitnak, de még a könyvelőirodát is ide sorolhatnám.  Aki ebben gondolkozik, biztos, hogy 20-30 évre tervez, és nem feltétlenül arra vágyik, hogy azonnal milliókat keressen.

Gondolom jó pár sikertörténet bontakozott ki a szemed előtt.

Képzeld, volt egy anyuka tanítványunk, aki a legelső tanfolyamon még részletfizetést kért, és később sem volt pénze pl. jó minőségű képeket vásárolni, ő alkotott meg mindent a saját blogjára, írt, fotózott, soha nem adta fel. A cégének jelenleg évi 100 millió forintos árbevétele van. ilyenkor nagyon megdöbbenek, hogy milyen eredményeket érhetnek el a kismamák.

Hogyan lehet fejlődni, tervezel újításokat?

Szervezzük az újabb rendezvényeket, a tanfolyamokat is folytatjuk, lesz nálunk haladó könyvmarketing képzés, kézműveseknek is indítunk képzést.

Októberben megnyerted Nápolyban az Európai Vállalkozásösztönzés Díjat. Ez már a nagybetűs siker?

A díj a hab a tortán. Meglepett, hogy megkaptuk, ugyanis sok értékes civil szervezet is pályázott. Emlékszem, amikor értesítettek, hogy a 160 pályázó közül bejutottunk a legjobb négybe, nagyon csodálkoztam és csak akkor esett le, hogy valójában mi történik körülöttem, amikor a fődíjnál kimondták a nevemet. Szerintem sokat számított, hogy a Gazdagmami tanfolyamainak hatására legalább százezer kismamát értünk el, több ezren tanultak nálunk, indítottak saját vállalkozást, és ne felejtsük el, hogy az ötven körüli korosztályra is jellemző az újrakezdés, természetesen nekik is problémát jelent a munkaerőpiac, hozzájuk is szólunk. De a kézzelfogható siker az, amikor az anyukák problémái megoldódnak.

Mivel motiválnád az anyukákat, akik most is a változtatáson, a saját útjukon törik a fejüket?

A munka nem macera, amiért pénzt adnak, hanem lehet szórakozás is, izgalmasabbá teheted általa az életed. Nem szabad a megfelelő körülményre várni, el kell hinned, hogy képes vagy elérni az álmaidat, és ne akarj mindenkinek megfelelni. A saját vállalkozásban azt is szeretem, hogy nem feltétlenül kell bejárni egy irodába, a gyerekek mellett, akár otthon, pizsamában is lehet dolgozni.


Ha szeretné, hogy Vida Ági legyen az Év Példaképe 2014 közönségdíjasaszavazzon rá

A példaképre a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással. 

 

 

 

 

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása