Példakép

Raj Ráchel

2015. december 15.

raj_rachel.jpgTortatervező – Tortaszalon, torta.hu

Divattervezőnek készült, végül a torták „felöltöztetésében” találta meg magát Raj Ráchel, aki az ország első tortatervezőjeként a legsikeresebb hazai tortarendelő weboldalt, a torta.hu-t is üzemelteti. Emellett a zsidó gasztronómia nagykövete is, workshopokon, főzőiskolákban és a tévé képernyőjén osztja meg a kóserstyle konyha titkait. Saját sorozata nagy siker volt a TV Paprikán, a családi receptjük alapján készült „Raj Ráchel Flódnija” pedig a legismertebb magyar-zsidó sütemény Magyarországon és nemzetközi szinten is. Sikerének titka a magabiztosság, a megoldásközpontúság és az energia.

Családi vonás nálatok a gasztronómia szeretete? Hiszen az első cukrászdátokat édesanyád alapította…

Nem csak a mi családunkra, hanem általában a zsidó hagyományokat követőkre jellemző az ételek, ízek szeretete, hiszen az étkezés a vallásunkban is nagyon fontos szerepet játszik. Minden ünnepünket a családdal, barátokkal közösen, ízletes ételek mellett töltjük. Az étkezés kultúra is nálunk, nem véletlen tehát, hogy édesanyám az első cukrászdáját egyfajta irodalmi kávéháznak is szánta.

Te még gimnáziumba jártál akkor, mennyire vettél részt a cukrászda mindennapjaiban?

Amennyire csak tudtam, minden szabadidőmet ott töltöttem, sürögtem-forogtam. Hol a sütemények készítésében, hol a kiszolgálásban segédkeztem, élveztem minden feladatot. Teljesen magával ragadott a cukrászda nyüzsgő élete, és a tortakészítésben is egyre több fantáziát láttam. Egy idő után biztos voltam benne, hogy ezt akarom csinálni, így amikor a második cukrászdánk megnyílt a Veres Pálné utcában, én lettem a vezetője, és egyben ez lett a második otthonom. Ekkor tapasztaltam meg, mi a felelősség, a kemény munka, a csapat lelkesítése. Újszerű kihívásokkal kellett megküzdenem, de ez 21 évesen, tele lelkesedéssel és pozitív energiával nem okozott gondot.

Miben lett más a Tortaszalon, mint bármelyik másik cukrászda?

Máshogyan közelítettem meg a tortákat. Akkoriban divattervezőnek, illetve műtárgybecsüsnek tanultam, imádtam mindent, ami művészet. Ezért elkezdett foglalkoztatni, hogy mi lenne, ha a tortákat is úgy kezelnénk, mint egy-egy műalkotást. Elkezdtem különféle technikákat kipróbálni, marcipánnal szobrászkodni, és art déco stílusban készítettem tortakülönlegességeket. Kiderült, hogy erre abszolút van igény, hiszen teljesen személyre szabott tortákat tudok készíteni a legkülönfélébb alkalmakra. Ezek az alkotások pedig egyre inkább kezdtek összefonódni a nevemmel, és egyfajta márkanév lettem.

Bármilyen helyzetbe is kerülök, megoldom. Ehhez még hozzájön az alapvető optimizmusom, így aztán tényleg nincs előttem lehetetlen.

Már nem is a tortáidat keresték, hanem téged?

A kettőt együtt, hiszen ez így elválaszthatatlan egység lett. Épp ezért kezdtem el workshopokat is tartani, ahol a teljes kreatív folyamatot végigmutatom, ahogy a semmiből lesz „valami” az én közreműködésemmel. Ez egy varázslat számomra a mai napig.

A vállalkozás jól ment, miért érezted szükségét az online terjeszkedésnek?

Ez egy kiaknázatlan terület volt, nem volt az országban tortarendelő weboldal, így létrehoztuk a torta.hut, aminek ma már több tízezer követője van. Szintén az elsők között kezdtünk az országban cukormentes, laktózmentes és gluténmentes süteményeket, tortákat készíteni.

Az ilyen újításokat tudatosan tervezed?

Az egész életemre jellemző, hogy nincs benne túlzott tudatosság. Hagyom, hogy sodorjanak az események, és így valahogyan mindig olyan helyre, olyan szituációba jutok el, ahol dolgom van. Olyan elképesztő helyzetekbe kerültem így, hogy el se hinnéd...  

Nem rettensz meg az ilyen váratlan helyzetektől?

Sosem, engem úgy neveltek, hogy bármilyen helyzetbe is kerülök, azt oldjam meg, találjam fel magam. Ehhez még hozzájön az alapvető optimizmusom, így aztán tényleg nincs előttem lehetetlen (nevet). Sosem gondoltam, hogy saját tévéműsorom lesz, de lett. Odaállítottak a stúdióba, azt mondták, csináljam, és én csináltam. Vagy felkértek, hogy tanítsak főzőiskolában. Odamentem, tanítottam. Persze ez nem azt jelenti, hogy fejetlenül belevágok mindenbe, alaposan utánanézek a dolgoknak, felkészülök, koncentrálok. És sosem jövök zavarba.

Ez a magabiztosság lehet a sikered titka?

Biztosan közrejátszik. Azt hiszem, hihetetlen energia van bennem, amit a családom, a kollégáim és az elért eredmények mind-mind táplálnak. És a sikerem titka az is, hogy van egy nagyon biztos támaszom, a férjem, Maloschik Miklós, akivel együtt visszük a vállalkozást. Ő hozza inkább a tudatosságot a cégbe, az ő ötlete volt például, hogy a családi receptünk alapján készült flódnit hívjuk Raj Ráchel Flódnijának, mert ez több, mint egy egyszerű sütemény. És való igaz, mára a legismertebb magyar-zsidó süteménnyé vált Magyarországon és nemzetközi szinten is. A férjem unszolására kerültem egy kicsit a kirakatba, de ez a vállalkozás előnyére vált.

Nem szoktál azon gondolkodni, mi lett volna, ha mégis a divattervezésnél maradsz?

Sokat gondolok erre, de pozitív értelemben, ugyanis épp azt érzem, hogy semmi nem hiányzik az életemből, nem adtam fel valamit valami másért. A divatvilág számon tart engem, mint tortatervezőt, számos divatbemutatóra terveztem már tortát, így a divat, a stílus az életem része. Csakúgy, mint a művészet, hiszen nap mint nap kiélhetem a kreativitásomat, és sikerült elérnem, hogy az általam készített marcipánképeket az Iparművészeti Múzeum kiállításán is bemutassák. A másik nagy szerelmemmel, az ételekkel szintén foglalkozhatok, volt szerencsém például a Gellért Söröző séfjével egy közös, Valentin napi vacsorát alkotni, ami hihetetlen élmény volt. És aztán ott voltak a tévés szereplések, a saját sorozatom a TV Paprikán, a Ráchel asztala…

Ebből a sok dologból mi az, ami a legközelebb áll hozzád?

Így együtt az egész, ez a hihetetlen sokszínűség. Nem tudnék választani.

És hogyan tudsz egyszerre ennyi mindent csinálni?

Ezt néha én magam se tudom (nevet). Kiváltképp, hogy anya is vagyok, reggel hatkor kelek és viszem a fiainkat iskolába, óvodába, majd délután öt körül már megyek értük. A kettő között van arra időm, hogy menedzseljem ezt az egészet. Szerencsés vagyok, hogy egy nagyon felkészült és támogató csapat van mögöttem.

Hogyan képzeled el a jövőt, mik a terveid?

Úgy érzem, a tevékenységünk és a kapacitásunk még hihetetlenül tág, nagyon sok lehetőség van benne. Szeretném a torta.hu-t még ismertebbé, akár országos elérhetőségűvé tenni. A workshopokban is vannak új gondolataim, egyre inkább hangsúlyt fektetek az anya és üzletasszony kérdéskörre, mert szerintem erről beszélni kell. Egyre több a női vállalkozó, akik a család mellett szeretnék önmagukat megvalósítani, ami nemhogy hátrány, de szerintem muszáj lenne mindenkinek. Próbálok nekik segíteni abban, hogy megtalálják az egyensúlyt, hogy a családból és az önmegvalósításból se kelljen elvenni, mert akkor nem lehetünk teljesek.


Ha szeretné, hogy Raj Ráchel legyen az Év Példaképe 2015 Közönségdíjasa, szavazzon rá!

Figyelem! A példaképre ide kattintva, a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással.

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása