Példakép

Somogyi Tibor

2013. december 03.


Somogyi_Tibor.jpgTulajdonos, ötletgazda – Easymaths Kft.


Somogyi Tibor 21 évesen alapított céget, könnyed, érthető oktató videókkal magyarázzák el a matematika és egyéb módszertani tantárgyak lényegét egyetemistáknak. Nem akart gyorsan meggazdagodni és nem tekinti ellenségnek az egyetemeket.

Jó biznisz, hogy mások félnek a matek záróvizsgától?

Én magam is egyetemista voltam, amikor ez kipattant a fejemből, meglepődtem, hogy hányan járnak magántanárhoz, többek közt én is, és így találkoztam mostani üzlettársammal, akinek volt már egy matematikával foglalkozó honlapja. Ez egy nagyon kezdetleges dolog volt még. Az egyik éjszaka lefekvés előtt hirtelen beugrott: mi lenne, ha mindezt videós formában adnánk át a diákoknak? Hajnal 4-5-ig fent voltam, számoltam, reggelre kész volt az üzleti terv. Már ekkor látszott, hogy viszonylag kevés befektetéssel el lehet indulni, mivel 21 éves voltam, ez fontos szempont volt. A céget abszolút saját megtakarításból indítottuk el. Elrohantam a magántanáromhoz, Mosóczi Andráshoz, és mondtam neki, hogy ez a jövő, vágjunk bele.

És ezután?

Andris készítette a kiváló szakmai minőségű videókat. Az első verziót kiraktuk ingyen a webre, egy BGF-es kurzus segédanyagának első fele volt ez. Egy hét alatt 600-an regisztráltak, csaknem az egész évfolyam. Itt válaszúthoz érkeztünk: hogyan tegyük közzé az anyag második felét? Végül fizetőssé tettük, és úgy tűnt, a hallgatók hajlandóak pénzt áldozni erre. Másfél hónap alatt visszahoztuk, amit befektettünk. A cég azóta is rentábilis, most múltunk kétévesek.

A fociszakértők – vannak idehaza vagy 10 millióan – azt mondják, az első osztályba felkerülve mindig a második év a mérvadó, már ha a csapat nem esik ki a szezon végén. Ti hogy álltok?

Nagyon jó a hasonlat, sajnos kevés induló cég éli meg a második születésnapját. Nekünk nagyon hamar világossá vált, hogy ez a cég nem olyan, ami eléldegél, hanem komoly potenciál van benne. Nagyon fontos kiemelni, hogy nekünk nem az volt a célunk, hogy gyorsan meggazdagodjunk. Ez egy szerelem volt a részünkről. A cél az volt, hogy létrehozzunk egy online oktatási felületet, ami megmutatja a diákoknak, hogy ezeket a tantárgyakat lehet szeretni, hogy elsőre át lehet menni a vizsgán és hogy szórakozva, könnyedén is lehet tanulni. Azt szoktam mondani, hogy ez a matek világos oldala! Ami külön büszkeség, hogy a legtöbb felhasználót még mindig a szájreklám hozza.

Te hogy állsz most a tanulással amúgy?

Az alapképzést most fejeztem be és egy pár év szünet biztos következik, épp a vállalkozás miatt. A diákok szinte követelik az újabb anyagokat és nagyon sokat kell még fejlődnünk.

A legnagyobb nehézség tényleg az volt, hogy meggyőzzem magamat, hogy belevágjak. El kell hinned, hogy képes vagy rá és a végtelenségig kitartasz.

Hogyan tovább?

A legfontosabb, hogy minél több kurzust fel tudjunk venni az oktatott tárgyak közé. A következő nagy falat pedig az érettségi lesz. Azt szeretnénk, ha a diákok már úgy érkeznének az egyetemre, hogy ismerik az easyMaths-et.

A ti sikeretek a magyar közoktatás erős kritikájaként is felfogható, nem?

Nem mondjuk azt, hogy helyettesíteni szeretnénk a közép- vagy felsőoktatást. Nem azzal reklámozzuk magunkat, hogy ne járj be az órákra. Azt a réteget célozzuk, aki eddig áldozott az intézeten kívüli oktatásra. A tananyag fele ma is ingyenes, így érhettük el, hogy mostanra több mint 10000 egyetemista regisztrált nálunk, amire nagyon büszkék vagyunk. Nem vagyunk az egyetemek ellensége, sőt, igen jó kapcsolatot ápolunk velük, tanárok is ajánlanak minket. A cél közös.

Neked mennyire volt egyértelmű, hogy vállalkozó leszel?

A kezdőlökés valószínűleg az volt, amikor édesapám és nagypapám 1989-ben megalapították a családi céget, ilyen környezetben nőttem fel. Vállalkozások terén nekem ők a példaképeim, nagyon sokat tanultam tőlük. Magával ragadott, hogy tőled függ, hogy mit hozol ki magadból, hogy tudsz valamit adni az embereknek. Kényszerből nem akartam elkezdeni a saját céget, de már az egyetemen nagyon sokat gondolkoztam azon, milyen saját vállalkozásba vághatnék bele.

Mennyire kell más életet élned, mint a kortársaidnak?

Ez egy mókuskerék, amiből nehéz kiszállni. Akikkel együtt végeztem, élik a felhőtlen diáklétet, 23 éves vagyok, talán kicsit hiányzik ez nekem is. Valamit valamiért. Most már nem csak az easyMaths-cel foglalkozom, a vállalkozások és az erről való gondolkodás a szenvedélyemmé váltak.

Nem kapod meg, hogy könnyen beszélsz, szerencséd volt?

Nem kell világmegváltó ötlet egy saját céghez! Van, hogy a siker záloga az, hogy valaki egy már meglévő ötletbe, modellbe rakja bele a saját személyiségét.

A döntéseidnek egyre nagyobb a súlya, ezt érzékeled?

Hogyne. Felelősséggel tartozom a diákokért, a munkatársaimért, az üzlettársamért, aki sok mindent feladott ezért a cégért. Egyre nagyobb a nyomás, de ez inspirál minket. Nincs olyan, hogy egy vállalkozás készen van, folyamatosan előre kell tekinteni.

Volt, hogy padlóra kerültél?

A legnagyobb nehézség tényleg az volt, hogy meggyőzzem magamat, hogy belevágjak. El kell hinned, hogy képes vagy rá és a végtelenségig kitartasz.

A kudarcokra fel vagy készülve?

Erre nem lehet felkészülni. Inkább az a kérdés, hogy kezeled a krízishelyzeteket: optimista tudsz-e maradni, tudod-e azt mondani, hogy egy probléma lehet valami újnak a kezdete? Arra nem tudok felkészülni, hogy holnap történik valami. Szerencsésnek érzem magam, mert nagyon jó emberekkel dolgozom együtt, és ez csökkenti a kudarcok valószínűségét.

Ajánlanád a most végzős diákoknak, hogy legyenek vállalkozók?

Én akkor kezdtem ezt, amikor mások inkább a biztosnak tűnő alkalmazotti létet választják. Ez egy kockázatos lépés volt a részemről, de azt üzenem a diákoknak, hogy merjenek kockáztatni és higgyenek saját magukban. Mi abban az időszakban indultunk, ami nem igazán kedvezett a vállalkozásoknak és egy nagyon szépen növekedő céget hoztunk létre a válság kellős közepén. Szóval azt tanácsolom mindenkinek, hogy kezdjen bele, és gyarapítsuk együtt a honi vállalkozói atmoszférát. Most van itt az idő, újra kedvező a vállalkozói hangulat, és a kor nem lehet kifogás!

Ha szeretné, hogy Somogyi Tibor legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása