Példakép

Bite Barbara

2015. december 15.

bite_barbara.jpgAlapító-ügyvezető - Coaching Team Kft.

Az olimpiára készült profi kézilabdázóként, de egy makacs sérülés miatt idő előtt fel kellett adnia a sportot. Marketing szakos közgazdászként a Baumaxhoz került, ahol négy hónap után már vezető pozícióban találta magát, huszonnyolc évesen száz ember dolgozott az osztályán. A gyermekvállalás egybeesett a karrierváltással. Miután vezetőként tudatosan fejlesztette magát és belső tréningeket is tartott, egy képzést követően és egy barátsággal „beljebb”, Lerf Andreával együtt indították el első saját cégüket 2010-ben. A Coaching Team Kft. a fiatal vezetőket célozta meg. Első nyílt képzési programjukat, a Fiatal Vezetők Akadémiáját százötvenen végezték el, nem eredménytelenül. A kezdeményezés annyira sikeres volt, hogy ügyfélként bejelentkezett a Knorr-Bremse, a Mercedes, a UPC és a Telekom is. Azóta női vezetőképzőt is tartottak, de a fiatalokról sem mondtak le, idén indították el az Év Fiatal Vezetője díjukat. A társadalmi felelősség jegyében számos projektben vettek részt, 2014-ben elindították Fiatal Utca nevű kezdeményezésüket, ahol egy mozijegy áráért tartanak tréninget tehetséges pályakezdőknek.

Már minden bokorban találni egy coachot. Te, aki viszonylag hamar kezdted ezt a szakmát, hogy éled meg ezt?

Elég aktívan. Amikor mi elkezdtük, akkor már voltak coachok, a „nagyöregek”. Most meg egy formálódó világ részese vagyok én is. Az International Coach Federation (ICF) tagjai vagyunk, a magyar tagozat elnöke idén én vagyok. Ez a szervezet világszinten  és itthon is nagyon aktív, az a célja, hogy a minőségi coachingot erősítse, edukálja a piacot, hogy mi az, ami coaching, és mi az, ami már vagy még nem az.

Piacot edukáltok vagy piacot építetek?

Is-is. Van igény a coachingra, de dolgozunk azon, hogy a minőségi coachingot, a folyamatosan magukat képző, minőségi szolgáltatást nyújtó szakembereket felismerjék az ügyfelek. Persze a szakma elfogadottsága függ az adott kultúrától is; az angolszász hátterű multik magyar leányai tudják, miről szól ez, és vannak, akik megfertőződtek, mert egyszer már volt egy jó tapasztalatuk.

Mennyire nyitottak a magyar kis- és közepes cégek a ti megoldásaitokra?

Nyitnak ezekre a megoldásokra, mert ez trendi. Amikor mi elkezdtük a coachingot, egy új réteg felé akartunk nyitni, nem a vezérigazgatókat céloztuk, hanem az olyanokat, amilyenek mi magunk is voltunk, harmincas korosztályú vezetők, akiknek nincs sokéves vezetői tapasztalata. Elkezdtünk középvezetőkre, fiatal vezetőkre összpontosítani. Ők azok, akik lehet, hogy öt éve még nem kaptak volna ilyen jellegű fejlesztést, de ma már áldoznak rá a cégek. Évről évre azt látjuk, hogy a nagy cégek egyre több egyéni és csoportos coachingra jelentkeznek be, de a Coaching Teamen belüli programjaikon keresztül azt is tapasztaljuk, hogy a kkv-vezetők is egyre inkább keresik a lehetőséget, hogyan fejlődhetnek tudatosan.

Mi az, amiben ti erősek vagytok?

Nagyon erős a szakmai képzettségünk, rengeteg coaching-irányzatot, modellt és megoldást ismerünk ahhoz képest, hogy milyen fiatal tanácsadó cég vagyunk. Vezetéselméletben a legaktuálisabb nemzetközi trendeknek megfelelő eszközökkel dolgozunk. Ha kell, a legújabb, csak angolul elérhető szakirodalmat is feldolgozzuk. Volt olyan nagy gyógyszeripari cég, amelynek a vezetője például a törzsi vezetésről olvasott, és nagyon megtetszett neki, de nem tudta ezt a szervezet nyelvére lefordítani. Itt az volt a feladatunk, hogy ezeket az új elemeket – amik Amerikában 2012 óta ismertek és használatosak – beépítsük az itteni szervezetfejlesztésbe. Izgalmas munka volt.

Ezek szerint innováltok is? Vagy ez csak egy megrendelői extra kérés teljesítése?

Először mindig egyénre szabjuk a megoldásokat, aztán rájövünk, hogy milyen jó termék lenne belőle. Vannak olyan innovatív megoldásaink, amiket el kell engednünk, mert másnak nem jelentene hozzáadott értéket, nem minden újításból lesz végtermék.

Amiket mondtál eddig, mind üzleti vetületű dolgok.

Amit mi találtunk, nemcsak egy piaci rés. A munkánknak van egy kőkemény oldala: a társadalmi felelősségvállalás. Onnantól, hogy valaki vezető, hatással van más emberekre, és nem mindegy, hogy milyen hatással. A tudatos önfejlesztés része, hogy jobb emberré akarunk válni, és így jobb vezetők is lehetünk. Mélyen hiszünk abban, hogy ehhez mi is hozzá tudunk tenni. Ha egy fiatal vezető felelősebben gondolkodik miattunk, ha többet tesz a környezetéért, mint feltétlenül szükséges, akkor annak már önmagában hatalmas hatása lehet, teljesen mindegy, mekkora szervezetről van szó.

Fiatal nőként foglalkozol vezetőkkel. Erősen kell kapálózni az árral szemben?

Képzeld el, hogy te vagy a vezető, én meg odaülök. Nyilván eszedbe jut, hogy na, mit akar ez a szőke nő, aki lehet, hogy fiatalabb nálam. Hogy mit érzek ilyenkor? Kedvet kapok! Ilyen helyzetben a versenyszellemet hívom elő: mi az, amit veszíthetsz, ha végighallgatsz? Nem volt még olyan, aki azt mondta volna, hogy ne folytassuk.

Nagyon fiatalon lettél vezető. Ez közrejátszott abban, ahogyan ma gondolkozol a coachingról?

Fiatal, ambiciózus vezető voltam, és fejlődni akartam, de amikor külsős coachot hívtak a céghez, azt mondták, nekem nem kell, elég jó vagyok. 29 éves voltam, hogy lettem volna már elég jó?

Amit mi találtunk, nemcsak egy piaci rés. A munkánknak van egy kőkemény oldala: a társadalmi felelősségvállalás. Onnantól, hogy valaki vezető, hatással van más emberekre, és nem mindegy, hogy milyen hatással.


Mi lett a megoldás?

Addig sertepertéltem, amíg egy mentorprogramban részt vehettem. Majd belső coachként is működhettem. Akkor kezdtem el olvasni a coachingról, közben vártam az első gyermekemet is, volt időm olvasni. Majd elmentem egy képzésre, akkor pedig a lányommal voltam terhes. Vizsgázni nem is tudtam mindjárt elmenni, mert a lányom a vizsga napján született.

Két gyerek mellett alapítottál céget, a kisebbik 3 hónapos volt, amikor a Coaching Team elindult. Hogy bírtad egyáltalán?

Talán nem szép, hogy ezt mondom, de amikor a céggel foglalkozhattam, az volt nekem a felszabadulás a hullafáradtságból. Egy 21 és egy 3 hónapos pelenkás várt otthon, segítség kellett hozzá, de tudtam, hogy ezt akarom csinálni, és nagyon eltökélt voltam.

Nem akartál várni a dologgal?

Nem, nagyon türelmetlen típus vagyok. Ahogy a gyerekeim is, most már látom (nevet).

Mikor vagy elégedett a munkáddal?

Amikor azt látom, hogy üzletileg és emberileg is minden a helyén van, ami azt jelenti, hogy megfelel mindenki az elvárásoknak, és közben nincsenek konfliktusok. Ez egy kis cég, ahol mindenkinek mindenkivel jól kell tudni együttműködni. Fontos, hogy igazi csapat legyünk. Ez sok energiát ad.

Mennyire küzdelmes Magyarországon egy ekkora céget vezetni?

Küzdelmes. A munka és a magánélet egyensúlya miatt.

Most menyit dolgozol?

Reggel hatkor kelek, este tizenegy és hajnal egy között fekszem.

Ugyanaz, mint amikor felsővezető voltál.

Időben igen, de el tudok menni a gyerekekért az iskolába és a bemutatóikra is. Kötetlen a munkaidőm. A nyár a szakmánkban holt szezon, így azt a családdal tölthetem. Olyan emberekkel dolgozhatok együtt, akikkel nemcsak a munkahelyen vagyok szívesen. Imádom a munkámat, és ez kiszolgálja a szerelmet, de hát tudomásul kell venni: a szerelem sok időt is igényel.


Ha szeretné, hogy Bite Barbara legyen az Év Példaképe 2015 Közönségdíjasa, szavazzon rá!

Figyelem! A példaképre ide kattintva, a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással.

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása