Példakép

Baricza Krisztián

2013. december 03.


Baricza_Krisztian.jpgEgyéni vállalkozó, ácsmester

A szakma szeretete nélkül nincs igazi minőségi munka – vallja Baricza Krisztián, aki ácsmesterként különleges épületek megvalósításában vesz részt, valamint oktatja is a szakmát tehetséges fiataloknak. A modern fejlődésben hisz, de csakis a tradícionális értékek mentén. 

Hogyan lett belőled vállalkozó?

Mindig is felnéztem azokra az emberekre, akik valamit a saját két kezükkel alkotnak, és akik magas színvonalon képviselik a szakmájukat. Magam is ezt a példát igyekeztem követni, ezért jelentkeztem ácsnak, ám az első időszak nem ment zökkenőmentesen, nehezen kerültem be az iskolába, és ez nagyon erős bizonyítási kényszert váltott ki belőlem. Munkámat is mindig a maximalizmus hajtotta, még ha akkor nem is rendelkeztem sok tapasztalattal. Megrendelőim is érezték elhivatottságomat, így már 19 évesen komoly megbízatásokat kaptam. Az egyik ilyen sikeres munka után merült fel, miért ne csinálhatnám a mesterséget saját vállalkozásban.

Nehéz volt meghozni a döntést?

Egy mérnök barátom szavai adták meg a végső lökést, aki azt mondta, két út van: vagy beállok a sorba, és azt csinálom, amit a nagy többség, vagy a saját utamat választom, ami lehet, hogy rögösebb, de hosszú távon biztosabb és több örömet lelhetek benne. Mivel egy évet dolgoztam alkalmazottként is, nagyon is értettem, mire gondol, hiszen akkor is gyakran ütközött a szakmai véleményem másokkal. Szerettem volna a saját elképzelésemet megvalósítani és fejlődni, amire csak vállalkozóként volt lehetőségem.

Hogyan tudtál feljődni?

Elsősorban a munkák által, amiket végeztem. Hosszú évekig kitartóan tanultam a szakmát, fokozatosan szereztem meg azokat a további végzettségeket amitől a vállalkozás teljes körű szolgáltatást tud nyújtani a tetőépítés területén, de az elméleti képzéseken túl a gyakorlat során megszerezhető tudás motivált, és kerestem folyamatosan a szakmai kihívásokat. 2006-ban Szekszárdon mestervizsgát szereztem, ez idő alatt olyan mesterekkel  találkoztam, akikben megvolt az igazi, generációról generációra öröklődő szakmai tudás és lehetett belőle meríteni.

Mi kell ahhoz, hogy valaki jó ács szakember legyen?

Hit, elhivatottság, szorgalom feltétlenül, de ezen kívül erős matematikai készségre, térlátásra és ábrázoló geometriai érzékre van szükség. Meg persze fantáziára és problémamegoldó készségre is. Sok ügyfél nem konkrét elképzeléssel jön, így többféle alternatívát is fel kell neki mutatni, ami közül választhat. Emellett a kétkezi munkához is kell érzék, de ez fejleszthető.

Küldetésemnek érzem, hogy azokat a gyerekeket, akikben van elhivatottság, elhozzam az iskolából, hogy nálam szerezzenek gyakorlatot. Az a tapasztalatom, hogy abból lehet jó szakember, akinek van motivációja.

Honnan merítesz ihletet?

Rendszeresen részt veszek képzéseken, többször voltam már Németországban pályázati lehetőségnek köszönhetően építőipari oktatási szakértőknek szervezett szakmai tanulmányúton, ahol mélyen beleláttam a kint jól felépített oktatási rendszerbe, így ezáltal, mint jó példát próbálom beépíteni és továbbadni a nálam gyakorlati oktatásban részt vevő fiataloknak. Van hova fejlődnünk, és nagyon jó volt látni egy működő rendszert, ami tapasztalaton, valós tudáson alapuló, kiszámítható, magas színvonalú oktatást nyújtva emel egy szakmát a „Mesterség” szintjére.

Nem gondoltál arra, hogy külföldre menj dolgozni?

Annál sokkal erősebben kötődöm Magyaroszághoz. Voltam én is kint többször, és értem, miért vágynak ki sokan. Nem csak a pénz miatt, hanem mert az egész rendszer más, a kétkezi szakmáknak presztízsük van. Ez már az oktatásban is érződik, ott nem azért megy valaki ácsnak, mert máshova nem vették fel. Ám az, amit külföldön, leginkább Németországban láttam, nem abban erősített meg, hogy kint maradjak, hanem arra motivált, hogy itthon építsem fel ugyanezt. 

Hogyan tudsz változtatni az itthoni helyzeten?

Szakmai párbeszéddel és az oktatás megreformálásával. Egyik alapítója vagyok a Tetőépítők Egyesületének (TEGY), mely abból a célból jött létre, hogy az építőiparnak nemcsak szakmai, hanem erkölcsi megújulást is szorgalmazzon. Az egyesületünkbe belépők szeretnék az építőipar, és ezen belül a tetőépítés területén visszaszerezni a szakemberek és a szakma megbecsülését. Emellett az oktatásban kulcsfontosságú, hogy a fiataloknak az elméleti és gyakorlati oktatás mellett a szakma értékeit és tiszteletét is átadjuk, hogy ne csak egy papírt akarjanak megszerezni, hanem egy hivatást.  

Ezért oktatsz te magad is?

Igen, küldetésemnek érzem, hogy azokat a gyerekeket, akikben van elhivatottság, elhozzam az iskolából, hogy nálam szerezzenek gyakorlatot. Az a tapasztalatom, hogy abból lehet jó szakember, akinek van motivációja.

Neked mi a motivációd?

Szeretnék a saját vállalkozásommal példát mutatni más magyarországi szakembereknek, hogy ők is tartsák magukat érdemesnek a fejlődésre, és hozzanak létre olyan dolgokat, ami mások számára is értéket képez. Szintén fontos célom, hogy megmutassam az új generációnak, ez a szakma igenis perspektíva, annál is inkább, mert hiányszakma, kevés fiatal választja már ezt a pályát, így a munkaerőpiacon a jó szakemberekre a jövőben méginkább szükség lesz.

Mi jelenti számodra a sikert?

Az ügyfelek megelégedése egy-egy munkám elkészültekor. Nekik kell leginkább megfelelnem, hiszen ők fognak az alatt a tető alatt élni, amit megvalósítottam. Az én sikerem és a vállalkozásom jövője is rajtuk múlik, hiszen csak akkor keresnek majd mások is, ha a munkámmal elégedettek. 

A saját házad teteje is a te két kezed munkája?

Igen, a Velencei-tó partján lévő családi házunk ácsmunkáit  én csináltam, ott élünk feleségemmel és két kislányommal. Szeretem azt a nyugodt környezetet, ahol néha horgászás közben meg tudok feledkezni a vállalkozással járó felelősségről. 

Ha szeretné, hogy Baricza Krisztián legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása