Akkor sem vállalkozna a fiatalok nagy többsége, ha hozzájuk vágnánk 10 milliót. Vágynak ugyan az önmegvalósításra, és ötletük is lenne, de rettegnek a kudarctól. Csak egy helyen toporogva várnak a megfelelő pillanatra, a sok pénzre, az állami segítségre, a minden ajtót kinyitó kapcsolatokra, vagy legalábbis a csillagok helyes állására – hát ez így nem fog menni!
A közelmúltban készítette el közös reprezentatív közvélemény-kutatását a Példakép Alapítvány és a UPC Business az Ipsos segítségével. A 19-39 éves korosztályt arról kérdezték, milyen a jövőképük, el tudják-e képzelni magukat vállalkozóként, mi segítene nekik az önmegvalósításban. Az Alapítvány programjában szereplő Példakép vállalkozókat pedig arról, ők hogyan csinálták, mi az, ami előre vitte őket.
Néhány adat, amire felkaptuk a fejünket:
A fiatalok többsége szerint
- ma Magyarországon a vállalkozás szenvedés és nagyon időigényes tevékenység
- nem abból fognak élni, amit szeretnek csinálni
- csakis a pénz jelenti a sikert
- sikert elérni kizárólag kapcsolatokon keresztül lehet
- az egyetemen szerzett tudás egyáltalán nem segít a vállalkozásindításban, csak az ott szerzett kapcsolatok
- a pénzhiány, a kockázatvállalás és a lehetséges kudarc miatt nem vállalkoznak
- jó dolog tulajdonosnak lenni, de az emberek még mindig lenézik itthon a vállalkozókat
- a pénz és a példaképek motiválnák őket a legjobban
- a legismertebb magyar vállalkozók Csányi Sándor, Klapka György, Demján Sándor és Schobert Norbert, külföldi pélaképek Scwarzenegger, Steve Jobs, Bill Gates, Teréz anya
és a grátisz, a kedvencünk:
+1. a fiatalok többsége az államtól várja a segítséget!
A kutatást filmben is feldolgoztuk, benne az adatokkal és a sikersztorikkal:
Hogy nem szabad betojni, hogy nem a vagyon miatt kell belevágni, hogy a kelleténél kevesebb pénzzel is el lehet indulni, és hogy a szakmaszeretet, a szabadság és az önmegvalósítás a legfontosabb.
Többségük egy új szakmát is kitanult. Azt mondják, aki többet tanul, az alkalmasabb vállalkozónak, mert a bukás legfőbb oka a tudáshiány. Sajnos az is igaz azonban, hogy a felsőoktatásban nem kapták meg a vállalkozáshoz szükséges tudást, de a kapcsolatépítésben sokat segített az egyetem.
A példaképeknek a család jelentette és jelenti ma is a legnagyobb támaszt. Úgy gondolják, fontosak a példaképek, mert hajtóerőt és inspirációt adnak, növelik a vállalkozói kedvet, ugyanakkor csökkentik a félelmeket.
Mi kell a sikerhez? Jó ötlet, sok munka és kitartás. Többségüknek nem volt elég pénze induláskor, de azt mondják, bele kell vágni, és senkire sem szabad várni, főleg nem az államra.
Elérték a céljaikat, és ha újrakezdhetnék, akkor sem változtatnának az életükön.
Mi a tanulság?
Hogy csak magunkban bízhatunk, menni kell előre és keressünk egy példaképet!
Ha úgy érzed, hogy jó példaként szolgálhatsz akár a fiatalabb generációnak, akár a többi vállalkozónak, büszke vagy az eddig elért eredményeidre és vállalkozásodra, akkor jelentkezz és legyél te is Példakép! Június elsején indult a 3. Példakép Pályázat, részletek itt: |
Kommentek