Példakép

Nagy Norbert

2014. december 18.

nagy_norbert.jpgCégvezető, igazságügyi szakértő – WBS Rendszerház Kft.

Bizonyos berkekben arról híres, hogy ő fogta meg az első magyar kalózrádiót. Igazságügyi informatikus szakértőként ma is rendszeresen segíti a rendőrség és a bíróságok munkáját, miközben nemzetközileg is elismert informatikai céget vezet, és egy gyógynövény mintagazdaság felépítésén fáradozik.

Annyi mindent csinálsz, hogy nehéz megfogni vállalkozói személyiségedet. Gyerekkorodban is ilyen hiperaktív voltál?

Nem mondanám. Viszont egyke voltam, amiből az következett, hogy állandóan el kellett magamat foglalnom, nem gondoskodtak testvérek a szórakoztatásomról.

Egyébként is azzal a beállítottsággal jöttem erre a világra, hogy az időből van a legkevesebb. Nem úgy értem, hogy az elmúláson méláztam már gyermekkoromban, hanem úgy, hogy az idő értelmes és hasznos eltöltése mindig is fontos volt a számomra. És ez nem arról szól, hogy nem tűröm jól a hierarchiát vagy a közösséget, hiszen nagyon is csapatjátékos vagyok.

Milyen szakma passzol az ilyen hozzáálláshoz?

Alapvetően jogásznak készültem, de akkoriban jobban érdekeltek a számítógépek, így lettem informatikus. Amikor viszont a Bács-Kiskun megyei Bíróság informatikusa lettem, ismét feltámadt az érdeklődésem a jog iránt, ezért el is végeztem a jogi egyetemet. A térfigyelő rendszerek jogi kérdéseiről írtam a szakdolgozatomat a pécsi jogi karon. Ez a kettősség azért előnyös, mert nagyon kevesen ismerik mindkét területet.

Két – alkalmazottként is – jól fizető szakmával a tarsolyodban miért lett belőled vállalkozó?

Zavart a semmittevés. Akkoriban a napi nyolc órából, amit a bíróságon eltöltöttem, nettó 1,5  óra volt a tényleges munkavégzés, a többi nézelődés, beszélgetés. Én ezt nem bírom. A munkaidő lejárta után jártam a falvakat, és rendszergazdaként dolgoztam mindenfelé. Úgy gondoltam, hogy vállalkozói lét sokkal inkább megfelelő lesz a számomra. 2003-ban alapítottam az első cégemet, amely igazságügyi szakértői tevékenységgel foglalkozik azóta is. A cég nagyon hamar az ország második-harmadik legjobban foglalkoztatott szakértői irodájává vált.

Minek köszönhetted a gyorsan jövő elismertséget?

Egy-két nagy dobás révén sikerült hamar hírnevet szereznem szakmai berkekben. Például én voltam az, aki az ország első kalóz rádiójának pontos helyét meg tudta határozni, emellett ipari kémkedési ügyeket oldottam meg.

Mit gondolsz, mi tesz ilyen jó nyomozóvá?

Nehéz ezt megmondani. Azt hiszem intuitíve vagyok jó. Egyszerűen ráérzek arra, hogy hol kell keresgélnem.

Egy igazságügyi szakértői iroda aligha tesz sikeres vállalkozóvá bárkit is. Mi volt a következő lépcső?

2006 végén alapítottam meg a WBS Rendszerház Kft.-t, amely térfigyelő rendszerekre szakosodott.

Pontosan mivel foglalkozik ez a cég?

Gépi látásnak hívják a szakterületet. Nagyon egyszerűen fogalmazva, megpróbáljuk a számítógépet rábírni arra, hogy felismerjen arcokat, rendszámokat, szituációkat. Ezen a téren próbálunk meg újdonságokkal előállni.

Sikerült újítanotok?

Igen, 2010-ben be is adtunk egy szabadalmat a rendszámfelismerés témakörében, amely lényegében egyszerűsítette és gyorsította a folyamatot. A találmányunkkal helyzeti előnyre tettünk szert a nagy multinacionális gyártókkal szemben, mivel platformfüggetlen megoldást kínálunk és rugalmasabbak vagyunk. A rendszámfelismerés területen egyébként egy másik magyar cég a világelső, de mi egy olcsóbb, lényegében középkategóriás, megoldást kínálunk, ugyanakkor a megbízható magyar minőséget, amelynek már híre ment a világban. Varsó déli részében már működik a rendszerünk, miután Lengyelország legnagyobb biztonsági technikai eszközöket forgalmazó cége bennünket választott partnerének, de orosz és koreai üzletfeleink is vannak.

A szabadalom adta meg a nagy lökést?

Kezdettől fogva viszonylag gyorsan tudtunk növekedni, mivel vezeték nélküli technológiával kezdtünk el dolgozni. A nemzetközi színtérre már 2009-ben kiléptünk, és be is szereztünk egy tajvani szakmai díjat, de a komoly fellendülést valóban a szabadalom hozta meg. 2013-ban a nettó árbevételünk 55 százalékos növekedését köszönhettük az innovációnknak.

Azzal a beállítottsággal jöttem erre a világra, hogy az időből van a legkevesebb. Nem úgy értem, hogy az elmúláson méláztam már gyermekkoromban, hanem úgy, hogy az idő értelmes és hasznos eltöltése mindig is fontos volt a számomra.

De mit keres egy informatikus a szántóföldön?

Az idén februárban – a feleségemmel közösen – indított gyógynövény mintagazdaságunk gyökerei valószínűleg oda nyúlnak vissza, hogy egy kis faluban, Bácsbokodon nőttem fel, ahol nagyapám fűszer- és gyógynövényeket termesztett. Nálam a vállalkozói szellemnek egyébként is stációi vannak. Az informatikai cégeimmel már elértem egy nagyon jó szintet a szakmai berekben. A gyógynövények terén viszont most éppen 10-20-szor nagyobb üzleti lehetőséget látok, mint az informatikában.

Ez elég meglepően hangzik...

Tudom, hihetetlenül hangzik, pedig így van. Ennek hátterében az húzódik meg, hogy Magyarország alapvetően egy nagyon jó adottságokkal rendelkező agrárország. Egy sor olyan gaznak titulált gyógynövényünk van, amely itthon őshonos, máshol meg sem terem. Ezen belül az én szűkebb vidékemet, a bácskai régiót a kertészeti tankönyvek több gyógynövény termőtájaként tartják nyilván. Vagyis az itteni talajon nagyon jó minőségben lehet termeszteni bizonyos gyógynövényeket.

Szóval nem trendi-hippi gyógynövénykertészek vagytok?

Azért mi a földön járunk. A feleségem közgazdász és hobbikertész, az üzleti modell nagy részét ő dolgozta ki. Az agrárcégünk tulajdonképpen egy start up, amelyhez az informatikai cégeim adják meg az anyagi hátteret és a vállalkozási tapasztalatot. Szeretnénk bebizonyítani a magyar gazdálkodóknak, hogy jóval nagyobb profitot tudnak realizálni a gyógynövény-termesztésben, mint a hagyományos gazdálkodásban. Emellett az is célunk, hogy a mintagazdaság és a mellette működő látogatóközpont révén megmutassuk a családoknak az ökogazdálkodás, az önfenntartás és az önellátás előnyeit.

Hogyan alakítja át mindez az életformátokat?

Már most is családi házban élünk Baján, kertet művelünk, a három kislányunk csokoládé helyett sóskát tépdes a kertben. De simán el tudom képzelni, hogy pár év múlva felkerekedünk és a mintagazdaságbeli farmunkon fogunk élni.

Hasonlóan aktív vagy a társadalmi szerepvállalásban is. Ezen a téren mire vagy a legbüszkébb?

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének keretében tanácsaimmal rendszeresen segítem a fiatalok vállalkozóvá válását, 2011 óta pedig a szervezet EU nagykövete is vagyok. Emellett aktívan támogatom a Szemem Fénye gyermekhospice alapítvány munkáját.


Ha szeretné, hogy Nagy Norbert legyen az Év Példaképe 2014 közönségdíjasaszavazzon rá

A példaképre a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással. 

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása