Példakép

Komócsin Laura

2013. december 03.


Komocsin_Laura_1.jpgÜgyvezető, coach – Business Coach Kft.

Komócsin Laura 39 éves, coach. Egyike azoknak, akik Magyarországon presztízst teremtettek ennek a szakmának. Mára közel 500 coach végzett képzésein, ő maga pedig jelenleg Magyarország legismertebb „üzleti edzője”. 

Mindig is coachnak készültél?

Nem, közgázt végeztem és utána alkalmazottként dolgoztam évekig. Ezen a pályán egy véletlen indított el. Éppen a frissen született kislányommal voltam otthon, amikor felhívott egy kereskedelmi bank igazgatója és állást ajánlott. Mivel nem fogadtam el, azt kérdezte, valójában hány órában tudnék dolgozni. A heti kettőre viszont természetesen ő mondott nemet. Egy kis idő után azonban visszahívott, hogy mégis van egy ilyen lehetőség: coachként kellene dolgoznom amellett a vezető mellett, akit pont a nekem kínált helyre vett fel. Bár addig csak elnagyolt fogalmaim voltak a szakmáról, többek között férjem biztatására is úgy döntöttem, vállalom a kihívást. Fél évig ingyen dolgoztam, azzal, hogy ha ez bejön, akkor majd megbeszéljük a díjazást. Az igazgató négy hónap múlva jelezte, hogy az eddigiek alapján már mindenképpen fizetne.

Innentől elkapott a gépszíj?

Szó szerint. Egyre több és több megbízatásom lett, s mikor a második gyermekemmel voltam terhes, a férjem jelezte, hogy talán most már vissza kellene venni a tempóból. 

Mi volt a megoldás?

Céget alapítottam, s úgy döntöttem, kialakítok egy csapatot magam köré. Olyanokkal szerettem volna dolgozni, akik azt tudják, és úgy, ahogy én. Bármikor ajánlhatom őket magam helyett.

Hogy válogattál?

Mivel nehezen találtam magam mellé csapattagokat, eldöntöttem, hogy képzek. Akkoriban igazi business coach képzés még nem volt. Így nekem kellett kialakítani mindent. Mára már közel 500 végzett coach került ki az iskoláinkból. S jelenleg bármilyen témában, és szinte bármilyen nyelven, akár vidéken is tudnék coachot ajánlani.

Hányan dolgoztok együtt?

A szűk csapat 12 fős, de vannak megbízásaink amire az 500 tanítványunk közül keressük meg a legjobbat.  

Anyagilag mennyire éri meg coachnak lenni? Egyáltalán téged mennyire motivál a pénz?

Az, hogy anyagilag mennyire éri meg, változó. Van, aki remekül megél belőle, de kétségkívül vannak pályaelhagyók is. Az én esetemben megéri coachnak lenni. Engem is motivál a siker mellett a pénz is. Persze mindig van olyan személy, akit ingyen coacholok. Ott, ahol látom, szükség lenne rá, de anyagilag nincs rá lehetőség, díjazás nélkül is vállalom a megbízatást.

Bizton állíthatom, nem kell külföldre menni ahhoz, hogy valaki sikeres legyen. Itthon is számtalan lehetőség adódik, csak meg kell ragadni azokat. Az én példám is ezt mutatja. Itthon vagyok otthon.

Te nemzetközileg is sikeres coach vagy. Hogyan lehet azzá válni innen Magyarországról?

Valóban nem könnyű. Én sem gondoltam volna, hogy a miskolci panelből, ahol nevelkedtem, el lehet jutni oda, hogy majd egyszer a Világbank volt alelnökével beszélgetek a kihívásairól. A történet kezdetén megint a férjemet kell említenem, aki egyszer azon lamentált, hogy a magyar piac mennyire kicsi és ha én nemzetközi környezetben mérettetném meg magam, jóval sikeresebb lehetnék. Akkoriban már három könyvem megjelent magyarul így ezen beszélgetés hatására úgy döntöttünk, angolul is kiadok egy könyvet. 

Nincs elég coach könyv angol nyelven?

Több olyan visszajelzést kaptam, hogy bár sok van, olyan, amilyet én írtam, nincs. Az Amazonon keresztül kiadtam a könyvet és Londonban tartottuk a könyvbemutatót. Ott keresett meg egy résztvevő, hogy kiírnak egy nemzetközi tendert coacholásra, magyar coachhal még úgysem dolgoztak, induljak el.

Ez azért elég nagy kihívás lehetett.

Hát tényleg az volt. Nagyon sok fordulón keresztül választottak ki. Tíz vezérigazgató coacha lettem, ők Brazíliában, Kanadában, Dél-Koreában, Angliában dolgoznak. Valójában még fizetnék is azért, hogy coacholhassam őket. 

Hogy tartod velük a kapcsolatot?

Egy titkosított csatornán, s nem is láthatjuk egymást, csak egymás hangját halljuk. Vannak közöttük arab származásúak is, így azzal is meg kellett küzdenem, hogy mint női coach, elfogadjanak. 

És milyenek az eredményeid?

Mondhatom, hogy nagyon elégedettek velem, több visszajelzést is kapok tőlük, hogy olyan dolgokba is belevágnak a biztatásommal, amikre korábban nem vállalkoztak volna. Egyszerűen feltöltődöm ebben munkában, pedig – különösen az elején – rendkívül sokat készültem a velük való beszélgetésre. Nő a magabiztosságom is.

Előfordul, hogy egy vezető nem szívesen dolgozik veled, esetleg nem fogadja el a segítséget, amit te adni tudsz?

Az általám már coacholt nagyjából 100 vezetőből a jelentős rész elfogadó, nagyon hamar egy hullámhosszra kerülünk. Mindig van azonban egy-egy, akivel nem tudunk, vagy csak nehezen együttműködni. Ma már jól kezelem ezeket a helyzeteket, de fiatalabb koromban azért okoztak álmatlan éjszakákat.

Ha már ennyit beszéltünk a coacholásról: tudnál mondani egy inspiráló történetet azoknak, akik most akarják megvalósítani saját álmaikat?

Egyszer egy koncertről jöttünk haza, nagyon kellemes volt, remek volt a hangulatom. Akkor hazaérve összeírtam magamnak, hogy én mitől lennék boldog az életben. Írtam egy listát. Nagyon plasztikusan láttam azt, milyen élethelyzetben képzelem el magam pár év múlva. A listámon szerepelt az is, hogy mennyire örülnék, ha az Andrássy úton lenne egy erkélyes irodám. Akkoriban nekem ez volt a non plus ultra. Nem sokkal később, amikor irodát kerestem az Andrássy úton a Váci úti árakon jutottam irodához a válság következtében. Magam sem gondoltam volna, hogy a listámon ilyen hamar kipipálhatok egy addig lehetetlennek tűnő elképzelést.

Szerinted te mitől vagy példakép például azok számára, akik külföldön keresik a boldogulást?

Dolgoztam Angliában, Hollandiában, Malajziában. Bizton állíthatom, nem kell külföldre menni ahhoz, hogy valaki sikeres legyen. Itthon is számtalan lehetőség adódik, csak meg kell ragadni azokat. Az én példám is ezt mutatja. Itthon vagyok otthon. S bár ezek nagy szavak, igazságtartalmukból ez mit sem von le. Itthon vannak a szeretteim, a példaképeim. Azt ajánlom, a külföldi megmérettetés után, aki teheti jöjjön haza, mert itt is meg tudja valósítani önmagát. 

Ha szeretné, hogy Komócsin Laura legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása