Példakép

Csikós Veronika

2013. december 03.


Csikos_Veronika_1.jpgÜgyvezető – Házikence Tanoda Kft.

Házikencék, kozmetikumok otthoni elkészítését tanítja Csikós Veronika. A 36 éves vállalkozó anyuka ma már elmondhatja: társával közös cégükben tanult a házilag készített termékeket forgalmazó szakma krémje.

Gyermekként is kreatív voltál? 

Igen állandóan csináltam valamit, szobrászkodtam, kötöttem. Mindig érdekelt a kétkezi munka. Feldobott, ha magam csinálhattam valamit.

Akkor egyértelmű volt, hogy ezzel a képességeddel kezdesz valamit az életben?

Korántsem. Irodavezetői képesítést szereztem, Egy ideig ezen a területen dolgoztam, alkalmazottként. De több munkahely után is azt éreztem, nem ezzel szeretnék foglalkozni, nem érzem jól magam. Gyötrődtem, hogy mi legyen, semmiképpen sem akartam újabb és újabb munkahelyeken azt csinálni, amit nem szeretnék.

Mi volt a megoldás?

Mindig odavoltam a természetes alapú kozmetikumokért. Találtam a neten egy cukorból készült szőrtelenítő receptet. Otthon, a konyhában megcsináltam, jól sikerült. Feltettem egy kézműves termékeket áruló webhelyre, s két nap múlva érkeztek a megrendelések. 

Ennyire egyszerű volt? Ebből meg is tudtál élni?

Mind a két kérdésre nem a válasz. Akkoriban volt egy vállalkozóvá válást segítő pályázat. Azon sikerült fél évre való támogatást szereznem. Ez után az idő után már annyit hozott a vállalkozás, hogy nem kellett invesztálnom. Eltartotta magát. 

Most is forgalmazod ezt a terméket?

Nem. Más irányt vett az életem, amikor az interneten összeakadtam jelenlegi társammal, aki szintén természetes kozmetikumokat árult akkoriban. Egy internetes oldalt szerkesztett, a beszélgetésekből, levelezésekből munkakapcsolat lett. 2009-ben alapítottuk meg közös cégünket. Ő a szappanos vonalon volt nagyon erős. Már akkor tanfolyamokat szervezett, ahol a szappankészítés rejtelmeibe avatta be a résztvevőket, de vegyészként nem kívánt foglalkozni ennek az operatív részével, a szervezéssel, pénzügyekkel, adminisztrációval. Én meg ezt szeretem, tanultam. Azt hiszem jó munkamegosztás alakult ki közöttünk.

Nincs mese, haladni kell, tanulni kell, nem szabad elégedetten hátradőlni, ha elértünk valamit.

Hová fejlődött a vállalkozásotok? 

Három év alatt igencsak nagyot nőttünk. Ma már havi 20 tanfolyamunk van, kilenc féle a szappanosból az egyéb kozmetikaiból pedig hat. Egy-egy napunk 9-12 fős létszámmal megy. A képzés modulárisan felépített, a kezdőtől egészen a haladó szintig oktatunk hallgatókat. Mondhatom, hogy sikeresek vagyunk. Ma már a természetes kozmetikumokat készítő és forgalmazó magyarok jó része nálunk végzett.

Milyen terveitek vannak a jövőre vonatkozóan?

Szeretnénk még professzionálisabb szintre emelni az oktatást. Terveink szerint a természetgyógyászati képzésbe is bekapcsolódnánk. Olyan tananyagokat akarunk összeállítani, amely a szakembereknek is mond valamit. Aromaterápia, fitoterápia oktatás is az elképzeléseink között szerepel.  

Honnan jönnek hozzátok tanulni?

Egész Magyarországról, de voltak már a környező országokból is. Hirdetjük is magunkat, de sokan valakitől hallottak a tanfolyamunkról. És ott vagyunk a közösségi oldalakon is. 

Te magad is csak természetes alapú kozmetikumot használsz?

Igen. Korábban folyamatosan ekcémás lettem a különböző szerektől. Mára szerencsére mindez már a múlté. Nincs is otthon bolti termék a fürdőszobámban. Most fejlesztjük a természetes alapú sminkanyagainkat, így hamarosan már ebből is csak sajátot fogok használni.

Mi motivál téged a további fejlődésben?

Maximalista vagyok, sajnos és szerencsére nekem fontos, hogy jobbak legyünk, mint amilyenek „tegnap” voltunk. A viccet félretéve ahhoz, hogy a pozíciónkat meg tudjuk őrizni, azt a magas színvonalat meg tudjuk tartani, amihez hozzászoktak az ügyfeleink, fejleszteni, fejlődni kell. Nincs mese, haladni kell, tanulni kell, nem szabad elégedetten hátradőlni, ha elértünk valamit.

Mit jelent számodra a siker?

Sikeresnek akkor érzem magam, amikor tele van az oktatóterem, és a kassza is. Boldog akkor vagyok a sikerek után, amikor olvasom az ügyfeleink visszajelzéseit arról, hogy nagyon jól érezték magukat nálunk, családias, biztonságos környezetben okosodtak. A hab a tortán, hogy emellett mindegyiküknél kézzel fogható változás is történt a tanultak segítségével: egészségesebbek lettek, spóroltak, örömet szereztek. 

Mennyire vagy elégedett azzal, ahogy most élsz?

Mondhatom, hogy száz százalékosan. Szeretem, amit csinálok, szeretem a munkahelyemet, a munkatársaimat. Egyensúlyban van számomra a munka és a magánélet. Minden napot kihívásként élek meg, és örömmel jövök ide. Gyermekemmel eleget tudok foglalkozni és mégis kreatív munkát végzek. Szóval elégedettnek mondhatom magam.

Nehéz manapság vállalkozónak lenni?

Nekem nehezebb volt alkalmazottnak lenni, mindig úgy éreztem, hogy kényszerzubbonyban vagyok. Egyébként nincs viszonyítási alapom, mivel még alig több, mint 3 éve vagyok vállalkozó. Aki kívülről néz, sokszor azt mondja, hogy elment az eszem... mennyi adó, igazságtalan közterhek, stb. Én azt gondolom, hogy nem ezek igazságos, vagy igazságtalan mivoltáról kell vitázni, hanem úgy kalkulálni az árakat, hogy kitermeljék a hasznot, de a kötelezőket is. Az biztos, hogy ez egy teljesen más életforma, mint az alkalmazotti lét, és teljesen más gondolkodás kell a sikeres vállalkozáshoz, mint a sikeres alkalmazotti karrierhez.

Szerinted milyen tulajdonság kell egy most induló vállalkozónak ahhoz, hogy sikeres legyen?

A legfontosabb a kitartás, a bátorság. Hogy higgyen abban, amit elképzelt magának, akárhányan is próbálják meg eltántorítani a céljától. Nekem ez segített. 

Ha szeretné, hogy Csikós Veronika legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása