Ügyvezető – BPO AUDIT TAX
Killik László feleségével alapított cége példa arra, hogyan lehet a telített könyvelő, könyvvizsgáló és adótanácsadó piacon sikeres vállalkozást építeni. Ezzel párhuzamosan három gyereket nevelni és sokat sportolni.
Hogyan kezdődött a közös történetetek?
Szilvivel az egyetemen ismerkedtünk meg, ahol már az első évtől együtt terveztük az életünket. Mindkettőnk családja vállalkozó, így nem volt bennünk félelem a saját cégalapítással kapcsolatban. Már ekkor is határozott elképzeléseim voltak, majd egy multinacionális cégnél szerzett tapasztalat megerősített abban, hogy nekünk is vállalkoznunk kellene.
Mesélnél az indulásról?
Nagyon merészek voltunk, mivel a 2000-es évek elején nem volt piaci rés a mi szakmánkban. Arra gondoltunk, hogy egy rendkívül professzionális és egyben ügyfélközpontú szolgáltatást nyújtanánk a kis- és középvállalkozói szektornak. Alaptőkénk nem volt, de a szüleink példája inspirált minket, így végül 2001-ben megalapítottuk a BPO Kft-t.
Mi volt az első lépés?
Az utolsó havi fizetésemből vettünk egy számítógépet, egy lézernyomtatót és az apósom irodájában, egy sarokban lelkesen elkezdtünk dolgozni.
Miből tudtatok megélni?
Az első félévben a jövedelmünk a harmadára esett vissza, de ma már azt mondom, óriási szerencsénk volt! Az első ügyfelünk természetesen ismerős volt, az egész család lelkesen segített új megbízások keresésében, hirdettünk a Zuglói lapokban, frissen alakult cégeknek küldtünk hírlevelet, melynek hatására egy-egy megkeresés mindig érkezett. A kritikus első hat hónap után viszont már annyi munkánk lett, hogy fel kellett vennünk egy kollégát.
Aki egy felfutóban lévő családi céghez csatlakozott…
Megérzésre választottunk munkatársat, a szakmai elváráson túl az első személyes benyomás nagyon sokat jelentett. Forgács Ági néhány év után partner is lett, és a mai napig együtt dolgozunk.
Egy kozmetikumot a tévében is lehet reklámozni, de a BPO AUDIT TAX híre hogy jutott el a leendő ügyfelekhez?
A mi szakmánkban a bizalom nagyon fontos. Ha a könyvelő, a könyvvizsgáló vagy az adótanácsadó munkájával az ügyfél elégedett, akkor ajánlja a céget másoknak is, így aztán terjedt a hírünk. Emellett nagy előnynek bizonyult, hogy nyelveket beszélünk és egy külföldi vállalkozónak is el tudjuk intézni a magyarországi leányvállalatai, fióktelepei pénzügyeit. Lépésről lépésre haladtunk. De már az elején magas szakmai elvárást fogalmaztunk meg önmagunkkal szemben, folyamatosan képezzük magunkat a mai napig.
A válság mennyire befolyásolta az életeteket?
A 2008-as válság egy kisebb pofon volt. Addig dinamikusan növekedtünk, megállíthatatlannak tűntünk, de ekkor rájöttünk, hogy a helyzet komoly, valamit lépnünk kell. 2010 körül mégsem a fékre léptünk, hanem belehúztunk. Megújítottuk az arculatot, marketing szakembert vontunk be, csapatépítő tréningeket tartottunk. Mindenhol arról meséltünk, hogy kik vagyunk, mit szolgáltatunk. Új honlapot készítettünk, és tudatosabbak lettünk.
Ezekben az években már egy nemzetközi szövetségnek is a tagjai voltatok. Milyen új élményeket, szakmai tudást hozott az MGI?
Mivel a rövidtávú haszon helyett mindig a fenntarthatóság volt számunkra fontos, ezért 2005-ben csatlakoztunk az MGI nemzetközi szövetségéhez, amelynek tagjai közepes méretű könyvelő, könyvvizsgáló cégek világszerte. Ez a lépés, valamint az, hogy 2008-ban Miszori Ildi partnerként csatlakozott a könyvvizsgálói üzletágunkhoz, nagymértékben erősítette a hírnevünket, és komoly know-how-t hozott a cégünkbe. Ha egy külföldi vállalkozó azt látja, hogy az MGI szakmai szövetségének vagyunk a tagjai, akkor okkal érezheti, hogy egy megbízható, profi cég kezébe kerülnek magyarországi pénzügyei.
Arról nem beszélve, hogy a sztereotípiákkal ellentétben nem az asztal mögött ülsz folyamatosan, hanem utazol is sokat.
Én ezt nagyon szeretem! Ezeken az utakon hasonló szektorban dolgozó szakemberekkel, cégekkel találkozom, a közös meetingek pedig hihetetlenül lelkesítenek. Sok hasznos ötletet, megoldást köszönhetünk ezeknek az utazásoknak. Németországban például egy partnercég látogatásánál feltűnt, hogy két monitorral dolgoznak a könyvelők. Megkérdeztem, hogy miért. A válasz triviális, az egyiken az elektronikusan rögzített számlákat nézték, a másikon pedig könyveltek. Amikor hazajöttem, azonnal rendeltünk 40 monitort és bevezettük ezt a módszert a BPO-nál.
Milyen tapasztalatokat szereztél külföldön?
Olyan megtisztelő feladatokat kaptam, hogy az MGI kelet-európai regionális koordinátora, 2011-től pedig a szövetség Európai Igazgatóságának elnöke lehettem két évig. Értékes tapasztalatokat szereztem arról is, hogy embereket és konfliktusokat hogyan lehet megfelelően kezelni. Ezekről az inspiráló szakmai utakról a mai napig úgy jövök haza, hogy majd szétvet a tetterő és az energia, annyi mindent szeretnék itthon is megvalósítani a kint látottakból.
Mivel a rövidtávú haszon helyett mindig a fenntarthatóság volt számunkra fontos, ezért 2005-ben csatlakoztunk az MGI nemzetközi szövetségéhez, amelynek tagjai közepes méretű könyvelő, könyvvizsgáló cégek világszerte. Ez a lépés nagymértékben erősítette a hírnevünket és komoly know-how-t hozott a cégünkbe.
Ezek után nem meglepő, hogy az irodátok is egyfajta értékrendet, szemléletet képvisel.
Nekünk fontos, hogy milyen az irodánk. Nem akarunk multinacionális cégnek tűnni, nem vágyunk üvegpalotára. Klasszicista villában dolgozunk, a polgári miliő passzol hozzánk leginkább, kifejezi, hogy a személyes kapcsolatok mennyire fontosak számunkra. Eközben a technológiai újításokat is folyamatosan figyeljük és megvalósítjuk a számunkra legmegfelelőbbeket.
Folyamatosan az jár a fejemben, hogy tudtok ilyen jól együttműködni a feleségeddel az egyetem óta.
(Nevet). Ez még semmi, egy szobában is dolgozunk. Ő ráadásul három gyermekünk mellett is a maximumot nyújtja. De a harmóniának talán az lehet a kulcsa, hogy két különböző szakterületet választottunk, és ha felmerül egy-egy szakmai kérdés, akkor azonnal tudunk segíteni egymásnak. Menedzsment szempontból pedig már felosztottuk a területeket, négyen irányítjuk a céget.
És mi a te specialitásod?
A stratégia. Amikor megalapítottuk a BPO-t, akkor is volt egy öt- és egy tízéves tervünk, és most is van. Túl vagyunk egy megújuláson, most a finomhangolások folynak, például saját cikkeket kezdtünk publikálni a weboldalunkon, elemezzük, hogy mit csinálunk jól, min kellene javítani, hogyan tudnánk példaértékű munkahellyé válni.
Mik a terveid?
A család és a céges ügyek mellett idén lefutottam egy félmaratont, és a futásban legnagyobb örömömre többen követtek a cégből. Jövőre beneveztem az Ironman 70.3-ra, és a Vivicittán már egy komoly BPO-s csapattal indulunk.
Ha szeretné, hogy Killik László legyen az Év Példaképe 2014 közönségdíjasa, szavazzon rá!
A példaképre a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással.
Kommentek