Példakép

Boross Dávid

2013. december 03.


Boross_David.jpgMarketing igazgató – Oázis Kertészeti Kft.

Virágok között nőtt fel, mégsem kertészként, hanem üzleti oldalról újította meg családi vállalkozásukat Boross Dávid. Az ő ötlete alapján lett az Oázisból az ország legnagyobb kertészeti áruházlánca, sajátmárkás termékekkel és hűséges vevőkkel.

Mindig tudtad, hogy a családi vállalkozásban fogsz dolgozni?

Különleges lehetőségnek tartom, hogy vállalkozó családba születtem, de azért még inkább hálás vagyok, hogy ennek ellenére nem volt rajtam az a nyomás, hogy mindenképp az Oázis Kertészetben kell dolgoznom. Dönthettem volna másként is, de nem volt rá okom, hiszen már gyerekkoromban is érdekelt, amit a szüleim csináltak. Kamaszkoromban szívesen vállaltam magam is munkát a kertészeti üzletben eladóként, pénztárosként vagy épp karácsonyfa árusként, hogy egy kis zsebpénzt szerezzek.

Mégsem lettél kertész...

A vállalkozás üzleti része jobban érdekelt, ezért közgazdaságtant tanultam az egyetemen, ahol egyre inkább megfogott a marketing. Még az egyetem alatt elkezdtem a családi cég marketingjét egy tudatosan szervezett rendszerbe terelni, megvalósítani és átalakítottam a vállalati stratégiánkat. Fantasztikus élmény volt a tanulmányaim során megismert elméletet működővé tenni, és ez a siker még inkább megerősített abban, hogy van helyem a családi vállalkozásban.

Pontosan hol van benne a helyed, mi a feladatod?

Jelenleg szüleimmel és három öcsémmel együtt magam is tulajdonos vagyok, emellett marketing igazgató. Hozzám tartozik az áruházlánc teljes kommunikációjának tervezése, a piaci trendek feltérképezése és az ehhez tartozó üzleti stratégiák kialakítása. Amikor a 2000-es évek elején bekapcsolódtam a cég vezetésébe, az éppen abban a fázisban volt, hogy alapvető változtatásokra volt szükség. Sztenderdizálni kellett a folyamatokat és mederbe terelni az egész szervezetet. Mindezt megterveztem és leírtam, ami később alapja lett a franchise-hálózatunknak is, így ennek felépítése is az én tevékenységemhez kötődik.

Tehát a te ötleteid alapján fejlődik a cég?

Sokszor adok irányokat, de a stratégiai döntéseket közösen hozzuk meg a családdal. A fejlődés érdekében rengeteget jártam és járok a mai napig külföldre, hogy megfigyeljem a piaci trendeket. Azt szoktam mondani, hogy nem is repülőre, hanem időgépbe ülök, hiszen a német garden centerek úgy öt-tíz évvel, az angol vagy kanadai áruházak pedig tizenöt évvel járnak előttünk, úgyhogy abszolút látni lehet, mi lesz néhány év múlva itthon. A kihívás az, hogy megtaláljam, mit érdemes már most megvalósítani, és mivel kell még várni. Kint például a kertészetek egyben szabadidőközpontok is, ahol a látogatók megebédelnek, kisebb rendezvényeken vesznek részt, és akár egy egész napot ott töltenek. Nálunk viszont – bár próbáltuk – egyelőre egy nagyobb kávézó sem él meg a hétköznapokon, legfeljebb szezonálisan hívunk lángossütőt vagy kürtőskalácsost.

Kézben kell tartani, de ugyanakkor el is kell tudni engedni a dolgokat. Ez a kettősség szerintem fontos, hiszen kell, hogy legyen határozott elképzelés, egy kitűzött cél, de ha a piac vagy akár maga a céges szervezet ennek ellenáll, akkor meg kell adni magad.

Ez sem általános egy kertészetben...

Az Oázis azon kevés kertészeti áruházak közé tartozik, ahol a vevő teljes körű szolgáltatást kap. Nemcsak egy növényt vesz meg, hanem kérhet hozzá szakértő tanácsokat, hazaviheti sajátmárkás növényápoló szereinket és hasznos ötleteket tartalmazó magazinunkat, olvashatja a blogunkat, sőt, akár a telefonos alkalmazásunkat is letöltheti, ami figyelmezteti, ha meg kell locsolni a növényét. Mindezzel egyre inkább közelítünk az élményvásárláshoz, és el tudjuk érni a vásárlóink hűségét – ez az egyik legnagyobb előnyünk.

A sajátmárkára is ezért volt szükség?

Több oka is van, hogy sajátmárkás termékeket gyártatunk, illetve termeltetünk hazai beszállítóinkkal. A legkézenfekvőbb az Oázis márka erősítése, hiszen ha ezeket valaki megvásárolja, hazaviszi, helyünk lesz a család életében. A másik ok, hogy kiváló termékekkel szerettük volna javítani a legáltalánosabb kertészeti áruk, például a muskátli vagy a virágföld ár-érték arányát, hogy a vásárlók ne a silány minőséget vegyék meg a konkurenciánál, csak azért, mert az pár forinttal olcsóbb. Az Oázis termékekértékesítése mára árbevételünk 22 százalákát adja, így jelentős pillére lett a cégnek.

Mi a cél, meddig fejlődhet még az Oázis?

Tevékenységüket szüleim 1987-ben kezdték, kevés kezdőtőkével, saját erőből, mára pedig tizennyolc áruházunk van Magyarországon és további kettő Szlovákiában, ami már eddig is óriási fejlődést jelent. Az utóbbi években nőttünk fel, egy vállalkozásból vállalat lettünk. Jelenleg az a cél, hogy ezt a növekedési pályát megtartsuk és bolthálózatunkat évi egy-két üzlettel gyarapítsuk. Persze tudjuk, ez sem mehet a végtelenségig, számításaim szerint az országban nagyjából ötven Oázis áruháznak van helye. Ha ezt elértük, folytatódhat a külföldi terjeszkedés, akár a már meglévő piacunkon, Szlovákiában, akár más országokban.

Mitől lesz valaki jó vállalkozó?

Kézben kell tartani, de ugyanakkor el is kell tudni engedni a dolgokat. Ez a kettősség szerintem fontos, hiszen kell, hogy legyen határozott elképzelés, egy kitűzött cél, de ha a piac vagy akár maga a céges szervezet ennek ellenáll, akkor meg kell adni magad. Volt ilyen nálunk is, akár a már említett kávézós eset: mikor láttuk, hogy nem jött be, megszüntettük. De hasonló helyzet volt a franchise partnerekkel is. Nekem meggyőződésem volt, hogy működő kertészetek fognak csatlakozni, ezzel szemben teljesen új áruházakat kellett felépítenünk, amit persze utólag már nem is bánok.

Nehezíti a vállalkozást, hogy a cég egyben a családod is?

Nem hiszem, hogy nehezebb ettől vállalkozni, bár az tény, hogy sajátos dilemmákkal, például a generációváltással is meg kell küzdenünk, de ezekre tudatosan figyelünk. Épp ezért vállaltam építő szerepet a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesületben, ahol más vállalkozó családokkal cserélhetünk tapasztalatot. Ugyanakkor a családi vállalkozás mindennél több motivációt ad: küldetésemnek érzem, hogy egy tartósan értéket megőrző vállalatot alkossak, nemcsak saját magamnak, hanem akár majd az én gyerekeimnek is.

Ha szeretné, hogy Boross Dávid legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása