Példakép

Keller János Áron

2013. december 03.


Keller_Janos_1.jpgÜgyvezető – T Flotta Kft.

A számítógépek világából evezett egészen más vizekre Keller János, aki biztos állását hagyta ott egy sokkal kalandosabb vállalkozásért: személyhajózással akart foglalkozni a Balatonnál. Szerencsésnek tartja magát, mivel ennél érdekesebb munkát nem tud elképzelni.

Hogyan lett belőled vállalkozó?

Végzettségemet tekintve informatikus mérnök vagyok, dolgoztam is a szakmámban különböző multi cégeknél, az IBM-nél például több mint tíz évig. Hobbiból kezdtem el 2002-ben vitorlázni, nemsoká pedig adódott egy üzleti lehetőség, eladásra kínáltak kisméretű hajókat, amiket a Balatonon bérbe tudtam adni. Ezzel kezdődött az egész.

Nem volt furcsa egyik nap a számítógép előtt, másnap meg már a vízen?

Sokáig párhuzamosan futott egymás mellett a két dolog, az alkalmazotti munka mellett kezdtem építgetni a vállalkozásomat, így nem volt éles váltás. Máshogy nem is ment volna, hiszen nagyobb tőkém nem volt, annyira pedig nem gondokodtam nagyban, hogy befektetőt keressek. Mindig annyi pénzt tettem a cégembe, amennyit elő tudtam teremteni. Azért persze be kellett vállalnom nagyobb beruházásokat is, mert a hajók ugye nem olcsók.

Honnan tudtad, hogy mindez megtérül?

Sok emberrel beszélgettem, aki otthon volt a balatoni turizmusban, és akkoriban még nem volt telített a piac, jó lehetőségnek tűnt ezen a területen próbálkozni. Hajó bérbeadással kezdtünk, ami elég jól ment, így pár év után már bővíteni akartam a tevékenységünket. Ekkor, 2006-ban vágtam bele a személyhajózásba és megalapítottam a T Flottát.

Sok minden megváltozott ekkortól?

Igen, nagyon izgalmas év volt, rengeteg dolgot megtapasztaltam és tanultam. Egy furcsa véletlen folytán még az is benne volt a pakliban, hogy Törökörszágban folytatom a vállalkozást. Az első személyszállító hajónkat ott vásároltuk, és amikor kiutaztunk érte, adódott egy lehetőség, hogy mégse hozzuk haza a hajót, hanem maradjunk kint és a tengeren üzemeltessük tovább. Éves szerződést kínáltak, kecsegtető volt az ajánlat, de nem tudtam elképzelni, hogy mindent itthagyjak.

A hétköznapokban sokszor a szervezési, üzletvezetési feladatokkal vagyok elfoglalva, de a mai napig ragaszkodom ahhoz, hogy magam is hajóra szálljak, hiszen ezért kezdtem el az egészet, és eszem ágában sincs abbahagyni.

Jó döntés volt hazajönni?

Abszolút, hiszen egy sikeres, évről-évre 20-30 százalákkal növekedő vállalkozást építettem fel, ami azóta hét hajóból álló flottával rendelkezik és az egyik meghatározó hajózási cég a Balatonnál. Eleinte csak hajó bérbeadással foglalkoztunk, majd sétahajózással, rendezvények és csapatépítők szervezésével bővült a tevékenységünk. Egyik hajónk sétahajóként üzemel a siófoki hajóállomáson, a szállodák és a turisztikai irodák hozzák az utasokat. A vállalkozás a balatoni forgalommal elért bevételekből fejlődött, mindet visszaforgattunk és abből vettük az újabb hajóinkat: a legelső Torontál volt, aztán jött a Tekla, a Tiranosz, a Talizmán, a Tiara, a Talizmán 2., és hamarosan megérkezik a Talizmán Sztár.

Mindig néven szólítod őket?

A hajózás világában ez általános, de jól érzed, hogy közel állnak a szívemhez. Mindnek megvan a saját története, és tagadhatatlan, hogy a cég sikerének javarészt a hajóflotta a kulcsa.

Mik azok a kihívások, amikkel meg kell küzdened?

A hajók üzembe helyezésénél megnehezíti a dolgunkat a bürokrácia, némelyik hajónk két évig álltak a kikötőben úgy, hogy nem futhatott vízre, mert még nem volt engedélye. Emellett kihívás úgy alakítani a céget, hogy a tevékenységünk szezon- és időjárásfüggő. Nálunk sajnos egy évszakon áll vagy bukik minden, a nyár az igazi szezon. Azért mondom, hogy sajnos, mert lehetne ez másként is. Nem csak nekünk, de az egész balatoni régió számára fontos lenne, hogy a főszezont kitoljuk, lehetne akár négy hónap is.

Egy évhez képest az sem sok...

Valóban, ám ez nem feltétlen a bevételek elmaradása, hanem a stabil csapat hiánya miatt hátrány. Míg nyáron 20-25 embernek adok munkát, addig télen nincs mindenkire szükségem. Sokáig csak szezonmunkásaim voltak, tavaly kezdtem el főállásban, egész évre alkalmazni kollégákat, mert hiányoltam a csapatszellemet. A szezonalitás leküzdéseként felmerült, hogy a téli hónapokban Budapesten is elkezdünk hajózási tevékenységet folytatni a személyszállító motorcsónakokkal, de ez a terv még kialakulóban van.

Hogyan tudtok még tovább fejődni?

Maga a hajóflotta összeállt, új hajókra már nincs szükség. Inkább a cég hatásfokát szeretném növelni, egyrészt a hajók jobb kihasználásával, másrészt magasabb értékű szolgáltatások nyújtásával. Egy EU-s projekt részeként épp most tervezzük egy itthon egyedülálló turisztikai attrakció, egy megrendezett vízi ütközet megvalósítását. Az egész olyasmi, mint egy kalóz program: eljátszunk egy csatát, ágyúzunk, lövünk, az egész színjáték már a parton elindul és a vízen folytatódik. Remélem, hogy jövőre fontos produkciója lesz a balatoni régiónak, és akár nagyszabású programsorozatokat is tudunk rá szervezni.

Mi a legjobb abban, hogy vállalkozó vagy?

Hihetetlenül izgalmas játék ez számomra, rengeteg kalanddal. A hajóinkat vízen hoztuk haza, így sok csodás helyre eljutottam: bejártam az összes déltengert és a Duna-Sió-csatorna útvonalat. A hétköznapokban sokszor a szervezési, üzletvezetési feladatokkal vagyok elfoglalva, de a mai napig ragaszkodom ahhoz, hogy magam is hajóra szálljak, hiszen ezért kezdtem el az egészet, és eszem ágában sincs abbahagyni.

Ha szeretné, hogy Keller János Áron legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása