Példakép

Így neveld a webshopod!

2014. július 01.

Online kereskedésen töröd a fejed, de nem tudod, hogyan fogj neki? Vagy már megnyitotta „kapuit” webboltod, de a várva várt siker még nem tért be?

Ha kíváncsi vagy arra, hogy mik a leggyakoribb buktatók, és ezeket hogyan érdemes átugrani, akkor olvasd el egy profi e-kereskedő, Lakos Péter (eOptika kft.) útmutatását!


DeathtoStock_Wired2.jpg1. Ismerd fel, hogy egy termékkörbe szerettél bele, vagy kihívásokra vágysz!

Ha webboltot szeretnél, akkor ne csupán azért tedd, mert beleszerettél egy termékkörbe, vagy csak az öledbe pottyant egy beszállítói kapcsolat. Ezek kiváló indokok lehetnek arra, hogy elindítsd a vállalkozásod, de sajnos ezzel még nem garantált a siker. Külső szemlélőként azt gondolnánk, hogy a webshop nem más, mint termékek feltöltése és eladása egy internetes felületen. Azonban a naponta felmerülő feladatok egy webbolt esetén sem jelentenek kevesebb kihívást, mint bármely más vállalkozás esetén. A sikerhez ráadásul a piacon megszokotthoz képest magasabb szinten kell teljesíteni a feladatokat (logisztika, marketing, ügyfélszolgálat, stb.), mind hatékonyságban, mind eredményességben.


2. Mérd fel a piacot, és koncentrálj egy résterületre!

Ha a piacot meghatározó és sikeres webshopot szeretnél működtetni, akkor igyekezz tudatosan kiválasztani az árusított termékek körét. Sokkal körülményesebb egy online „vegyesboltot” nyitni, mint egy szűkebb termékkörre fókuszálni. Vizsgáld meg a talált réspiacok potenciálját minél átfogóbb szempontok szerint, mint például az éves költés az adott termékkörre, fogyasztás tendenciája, elérhető profit, piaci szereplők összetétele, és koncentrációja. Majd pedig koncentrálj a legígéretesebbre és ismerd meg minél áthatóbban!


3. Ne akard már indulás előtt megalkotni a tökéletes webboltot!

Ne ess abba a hibába, hogy nem lépsz a piacra addig, amíg a weboldalad nem tökéletes. Ha soha nem csináltál még ilyet, akkor nagy valószínűséggel még alig ismered a fogyasztókat, még azt sem tudhatod, hogy hajlandóak lesznek megvásárolni interneten keresztül azt, amit eddig mindig a szupermarketből szereztek be. Tehát törekedj arra, hogy a lehető legkevesebb pénzből építs egy még életképes és elfogadható weboldalt. Már havi 5-10 ezer Ft-ból kiváló minőségű webboltot bérelhetsz, aminek a költsége még egy év esetén sem jelent nagy kiadást. Ne gondold azt, hogy minél több pénzt költesz valamire, annál garantáltabb a siker. Sok esetben egészen apró, és olcsó megoldásokon dől el minden.



4. Halld meg vevőid kéréseit!

A webshopod akkor fog működni, és akkor lesz sikeres, ha a vevőid elégedettek mind a termékkel, mind a szolgáltatással. A vevők elképzelései és elvárásai ritkán esnek egybe saját ösztönös elképzeléseinkkel, tehát elsősorban ne a saját ötleteidet próbáld meg mindenáron elfogadtatni a világgal, hanem figyeld és halld meg, hogy a vevők mit kérnek és mondanak. Mindehhez elengedhetetlen, hogy vevőiddel rendszeresen párbeszédet folytass, akár személyesen, akár e-mailben.


5. Hirdesd magad!

Téves elképzelés, hogy a vevők automatikusan megtalálnak minket, ha van egy webshopunk. Ahhoz, hogy észrevegyenek, számos eszköz áll ma már rendelkezésedre, ilyen például a keresőmotorokban való megjelenés minél jobb helyezéssel. Nem csak az időnket, hanem a pénzünket is rá kell áldozni különböző hirdetési csatornák összehangolására, hiszen a hatékonyságuk többek között függ a termékkörtől és a piactól is. A Te feladatod az, hogy megtaláld, leteszteld ezeket, majd pedig eldöntsd, hogy melyiket éri meg üzemeltetni.


6. Költs marketingre, és mérd a hirdetések teljesítményét!

Nagyon fontos, hogy a marketing nem egyenlő a reklámmal. A marketing célja a nyereséges vevőszerzés, tehát nem merül ki annyiban, hogy hirdetsz. Fel kell mérni, hogy kik a vevőid, honnan jönnek, milyen vásárlási szokásaik vannak. Mérni kell a hirdetéseink teljesítményét, azaz hogy az egyes hirdetési csatornáinkon mennyit költünk, hány vevőt hoznak, mekkora árbevételt és nyereséget termelnek, stb., és ezek alapján tudod finomítani a marketingtevékenységed.


7. Dolgozz fáradhatatlanul!

A fentebb leírt tevékenységek sajnos csupán töredékei annak, amiről egy webbolt üzemeltetése során nap mint nap szól. Mindehhez nélkülözhetetlen egy szuper csapat, ugyanis egyedül lehetetlen lenne az ennyi területen egyszerre helyt állni, főleg úgy, hogy a versenytársakat is túlszárnyald.

 

Péter a tavalyi Példakép Pályázaton bekerült az ország 50 Példakép vállalkozója közé. A vele készült interjú itt olvasható.

 

komment

Kommentek