Példakép

Pethő Anikó

2013. december 03.


Petho_Aniko.jpgSzakmai vezető – Aarenson Consulting Kft.

26 évesen indította el munkaerő-közvetítéssel foglalkozó vállalkozását. Nem lelketlen fejvadász, hanem olyan tanácsadó, akit az embersége miatt szeretnek. A legnagyobb autógyárak partnere, akit az elmúlt évek gyárbezárásai sem tudtak eltéríteni útjáról.

Mitől lesz valaki jó fejvadász?

Ha megvan a „kémia” a megrendelő és a szolgáltató között. Ez a szakma akkor tud eredményesen működni, ha az embert is meglátjuk mögötte, és arányaiban inkább egyént és tehetséget, mint tanult tudást elemzünk. És persze nagyon fontos a koncentráltság, ami alapja a minőségnek.

Hogy tudtatok egy telített piacra belépni és fennmaradni?

A szolgáltatásnak, amivel mi is foglalkozunk, nagyon rossz hírnevet szerzett sok munkaerő-közvetítő cég. Ezekkel kellett szembemenni és máshogy pozicionálni magunkat. Én mindig is az emberi értékeket tettem a középpontba, mindig azt hangsúlyoztam, hogy aki őszintén együttműködik velünk, az nagyon hamar megtapasztalja ennek az eredményét. Mi akkor tudunk sikeresek lenni, ha a partner a bizalmába fogad minket.

Ennyi elég volt a sikerhez?

Nyilván nem. Az Aarenson megalapítása előtt 4 évig fejvadászként dolgoztam. Pontosan láttam, hogy mi az, amit én másképp csinálnék, mert nagyon sok szakmai lépéssel nem tudtam azonosulni. Kiléptem a cégtől, elmentem nyelvet tanulni, és mikor ez az időszak fél év után véget ért, nem akartam ott folytatni, ahol abbahagytam. Elhatároztuk a társammal, hogy céget alapítunk, de mi egyetlen területre fókuszálunk, az autóipari szakemberekre. Akkoriban települtek be Magyarországra a nagy autóipari cégek és az őket kiszolgáló gyártók. Ez 2005-ben volt.

Nem volt veszélyes induló cégként így leszűkíteni a célcsoportot?

De igen. Viszont nagyon inspirált, hogy elsőként építsek fel egy olyan munkavállalói közösséget, akik szakmai életét nyomon követve folyamatosan részt vehetek a fejlődésükben.

Ki volt az első partneretek?

A Hankook. Ez a cégünk megalapítása után másfél hónappal történt. Biztos vagyok benne, hogy látták rajtunk az elhivatottságot és az ambíciót, meg a csillogó szemünket, mert referencia nélkül választottak be a beszállítóik közé.

Ezzel meg is alapoztátok az indulást.

Az biztos, hogy hatalmas lökést adott. Az az érzés, hogy valaki ennyire bízik bennem, nagyon inspiráló volt. Be akartam bizonyítani, hogy jól döntöttek, és a hitük önbeteljesítő jóslattá fog válni. Az első néhány hónap után stabilizáltuk a helyzetünket, és elkezdtünk még inkább hinni magunkban, hogy jó az az út, amin haladunk.

Mire vagy a legbüszkébb?

A csapatra, akikkel együtt dolgozom! A kollégákra, az együttműködő partnerekre, mindenkire, akik a csapat részévé válnak egy keresésben! Az országban miénk a második legnagyobb (94.000 fő) adatbázis, amiben csak felsőfokú végzettségű munkavállalók vannak. Ott vagyunk a tíz legjobb fejvadász cég listáján. És büszke vagyok arra is, hogy a válságot túléltük. 

A hit a legfontosabb. Ha valaki nem hisz önmagában, akkor más sem fog benne hinni. Mindennek az az alapja, hogy milyen magasságokban tudsz te önmagadban bízni és mennyire hagyod magad befolyásolni, vagy az ösztönöd súgta útról eltéríteni.

Gondolom, hogy elhallgattak hirtelen a telefonok...

Nagyon nehéz volt, főleg lelkileg. Felére esett a bevételünk, de ennek ellenére sem tudtuk elengedni egyik csapattársunkat sem. Megrendelésünk alig volt, mégis finanszíroztuk a létszámot. 11-en voltunk akkor a cégnél. Túlzottan optimista voltam, abban bíztam, hogy a fellendülés hirtelen jön és készen kell állnunk erre bármikor. 2 évig bírtuk, aztán be kellett látnom, hogy nincs mire várni. 

Hányan maradtatok?

Öten. Teljesen átalakítottam az üzletei modellünket. És közben azt is beláttam, hogy a siker nem a növekedésben mutatkozik meg. Az önmegvalósítás, az új területek bevonása, a megújulás sokkal többet jelentett nekem és nagyobb személyes fejlődést hozott, mint a bővülés.

Rengeteg elbocsátás volt a válság alatt, hogyan tudtatok mégis megrendelőt szerezni?

Megkerestem az új területeket, megújuló energia, IT szektor, startup ökoszisztéma, ahol a válság alatt is volt pénz és ahol erős a technológia. Persze ebbe bele kellett újra tanulni, fel kellett térképezni. Megkülönböztetett szolgáltatást nyújtunk, kiemelt ügyfélkörrel, manufaktúra jelleggel, és úgy tűnik, erre van kereslet. 

Volt olyan pont, amikor úgy érezted, hogy végre sínen van a cég?

Én a mai napig nem állítom magamról, hogy sikeres vagyok. Amit csinálok, az nem az a fajta üzleti siker, amit ne tudna bárki hittel és szorgalommal megcsinálni. 

Magyarul nem pénzben méred a sikert.

Nem. Nekem az jelenti a sikert, ha én vagyok A tanácsadó. Nagy A-val. Nem a mérlegfőösszeg a legfontosabb, sokkal inkább az emberi kapcsolatok, a pozitív visszajelzések. Ha meg kellene fogalmaznom, mi a siker, azt mondanám: amikor az ember a belső kapacitásait maximálisan kihasználja az egyéni, kitűzött céljai érdekében és mindegy, hogy a cél a karácsonyi pulyka megsütése vagy egy 100 fős csapat irányítása. 

Ha már itt tartunk, neked van időd megsütni a karácsonyi pulykát?

Van, bár képes vagyok én is belefeledkezni a munkába. Eleve nagyon nehéz női vállalkozóként egy férfias mezőnyben mozogni. Üzletileg azért, mert folyamatosan megkülönböztetnek. Sokkal többet kell tanulnom, sokkal tárgyilagosabban, szárazabban kell tárgyalnom. Magánéletileg pedig ott csap vissza, hogy mindenki karrieristának hisz és ez végtelen visszaélésekre ad okot. Meg kell húzni a határokat, különben azt hiszik, hogy te csak a cégednek élsz és ezt maximálisan ki is használják. 

Feltételezem, azért jó oldalai is vannak a vállalkozósdinak.

Hajjaj! A bioritmusod szerint élni és eredményeket elérni, valami fantasztikus dolog. Akik mernek, előbb vagy utóbb garantáltan nyernek!

Mit mondanál annak a fiatalnak, aki épp egy jó ötleten töri a fejét?

Hogy higgyen magában. A hit a legfontosabb. Ha valaki nem hisz önmagában, akkor más sem fog benne hinni. Mindennek az az alapja, hogy milyen magasságokban tudsz te önmagadban bízni és mennyire hagyod magad befolyásolni, vagy az ösztönöd súgta útról eltéríteni.

Aztán ha elindította a cégét, jöhet hozzád tanácsért...

Feltétlenül. Már csak azért is, mert a feltörekvő, startup cégeknek szívesen lennék A tanácsadója.

Ha szeretné, hogy Pethő Anikó legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása