Példakép

Kiss Zsombor

2014. december 18.

kiss_zsombor.jpgTervezőgrafikus, designer, cégvezető  – Palmetta-Plan Építészeti és Design Stúdió

Szülei építészeti vállalkozásába hozott új színt és lendületet a képzőművészként végzett Kiss Zsombor. Munkája nyomán a Palmetta-Plan-t ma a komplex tervezőgrafikai feladatok és egyedi design termékek jellemzik, melyeket külföldön is elismernek.

Művészként egyenes út vezetett a vállalkozásig?

Ahhoz az életstílushoz és a minőségi munkához, ami számomra a követendő, egyedül a vállalkozói létforma passzolt. Kipróbáltam mást is, a Képzőművészeti Egyetem elvégzése után egy ügynökségnél kezdtem el dolgozni tervezőgrafikusként, ahol ugyan megbecsültek, a munka is izgalmas volt, de nem tudtam a magamévá tenni azt a fajta „kreatív rabszolgaságot”, amit egy ilyen cégnél elvárnak. Nagyon szűk keretek közé voltam szorítva mind az alkotói szabadságomat, mind az időbeosztásomat illetően.

Igaz, vállalkozóként nagyobb a szabadság, de nagyobb a rizikó is...

Ami a vállalkozói lét előnye, az egyben a hátránya is. Úgy osztod be az idődet, ahogyan jól esik, teljesen szabadon. Nem kell senkitől engedélyt kérni semmire, ellenben a szabadság igézete mögött kemény munka rejlik, mert ami időt kiveszel, azt valamikor be is kell pótolni, ha a szükség úgy kívánja, akár hétvégén vagy éjszaka is. Nincs, aki megmondja, mit kell csinálnod, de épp ezért önállóan kell döntést hoznod mindenről. Ezt meg kell szokni, biztosan van, akinek nem is megy egykönnyen, de a vállalkozói létnek ez a természete.

Pontosan mivel foglalkozik a Palmetta-Plan?

A céget a szüleim alapították, akik építészek, így korábban az építészeti tervezés volt a jellemző, majd miután 2007-ben csatlakoztam, bővült a szolgáltatások köre. Fő profilunk a grafikai tervezés, de az építészet és a dizájn más területein is aktív munka folyik. Szeretünk mindent, ami kép-tér- és formaalkotással összefügg. Úgy gondolom, hogy az építészet, a design, a képzőművészet rokon területek, így egy jó tervezőnek kellő rálátással kell bírni az összesre. Épp ezért a képző mellett a MOMÉ-ra is áthallgattam, és folyamatosan keresem az inspirációkat a különféle területeken. Szeretek kooperatívan dolgozni, szakmai kérdésekben kikérem mások véleményét: a szüleim az építészeti feladatokban segítenek, formatervezés területén a Design Donum stúdióval működöm együtt, grafikai munkák esetén pedig a volt egyetemi mestereim, Auth Attila és Lelkes László véleménye a mai napig fontos a számomra.

Hol találkozhatunk a munkáiddal?

Sok borászat számára készítek komplex arculatokat és címketerveket, csak néhányat említve, ilyen a ménesi Balla Géza pincészet, a tokaji Myrtus, Badacsonyból a Borbély, a Farkas vagy a Kutasy pincészet és a párizsi Cour De Lys. Egy számomra fontos korai munkám az első magyar design hotel, a Lánchíd 19 arculata, amit egy barátommal, Balás Benedekkel terveztem közösen. Erre a munkára kaptam először Formatervezési Díjat.A legbüszkébb talán az egyik legutóbbi munkámra vagyok, a váci ravatalozó belső terének tervezésére, ahol lehetőségem nyílt egy összművészeti alkotást létrehozni, egy gondolatnak alávetni és egy kézben tartani a tér grafikai és belsőépítészeti arculatát, valamint az egyedileg a ravatalozó számára tervezett bútorokat.

Van, ami minden munkádban visszaköszön, ami olyan kisszsomboros?

Munkáimra a konceptuális megközelítés és a letisztult minimalista szemléletmód jellemző, ami egy karakteresen felismerhető képi világot eredményez, és igen, ezt szerintem minden munkámban fel lehet ismerni.

Próbálj valami színvonalasat letenni az asztalra, ami a társadalom szempontjából is valós értéket képvisel. Mindeközben tarts ki konzekvensen a magas minőségű munka mellett, ebben ne köss kompromisszumot. Ez a befektetés egész biztosan megtérül.

Ugyanez elmondható a sajátmárkás bicikliről is, amit tervezel...

A KZS cycle nevű bicikli koncepció az esszenciája annak a látásmódnak, amit a művészetemben képviselek. Igyekeztem egy letisztult, csak a szükséges minimumra törekvő formát rajzolni, ami egy leheletvékony pengeváz formájában ölt testet és a dinamikát, a könnyed, ugyanakkor lendületes suhanás érzetét sugallja. Pont azt, amire egy bicikli rajongó vágyik. Ennek egyik legkarakteresebb eleme a nyereg architektúrája, ugyanakkor legalább ilyen meghatározó a nyeregvázcső elhagyása. A koncepció másik érdekessége a tervezési folyamatban rejlik. Szakítva a hagyományos formatervezői szemlélettel, a 3D tömeg helyett inkább a síkszerű - ha úgy tetszik - grafikai  gondolkodásmód felől közelítettem. Ennek eredménye mégis egy erőteljes és karakteres téri forma, ami oldalnézetből olyan, mintha egy légies lénia rajz extrudálásából született volna. A prototípust a Design Donummal és az A.P.E. Kft. szakértelmével sikerült megvalósítani, és azóta több neves nemzetközi dizájn fórumon cikkeztek róla, illetve nívós kiállításokon szerepelt.

Miért pont biciklit kezdtél tervezni?

A bicikli régóta a szenvedélyem, inspirál az a végtelen egyszerűség, az a banális szerkezet, ami jellemzi: egy váz, két kerék, két pedál, te hajtod, és gurul, ennyi. Jelenleg majdnem húsz egyedi bringám van, mondják is az ismerőseim, hogy komoly problémáim vannak, ami abból a szempontból igaz is, hogy ennyi biciklit tárolni sem egyszerű. De hosszú távon a terveimben mindenképp nagy szerep jut a bringáknak. A KZS cycle alkotási folyamatának hozadéka lett például a teljesen új, WOODI márka kialakítása, amire már egy startupot is létrehoztam. Ennek egyik első terméke a világszinten is ritkaságnak számító fa pedál, amit a fa kormány egészít ki, de a tervem, hogy más fa kiegészítők is készüljenek. Mindez kapcsolódna a saját nevemmel fémjelzett márkához, csakúgy, mint a többi folyamatban lévő projekt, a fából készült Balance lámpa-szobor vagy az egyedi falióra kollekcióm.

A saját termékekben látod a céged jövőjét?

A kapacitásomnak csak kis részét tudom most erre fordítani, és a WOODI termékek egyenlőre csak korlátozott számban és módon elérhetők, de azon vagyok, hogy valódi termékké váljanak. Mindez sok fejlesztést igényel, amire a többi projektből forgatom vissza a nyereséget, de tőke és/vagy szakmai befektető bevonása is foglalkoztat, mint lehetőség.

Bírni fogod egyedül?

Időről időre, amikor összetorlódnak a munkák, felmerül a kérdés, hogy fel kéne venni valakit, de egyelőre úgy érzem, több energiát igényelne a betanítás és az összeszokás egy kollégával, mint maga a munka. Az adminisztratív feladatoktól viszont szívesen megszabadulnék, és hosszú távon, biztosan szükség lesz segítségre, már csak azért is, mert néhány hónapja született meg a kislányom, és így gyakran szólít haza a család.

Mit üzennél a jövő vállalkozóinak?

Legyenek kreatívak, naprakészek, tájékozottak és kíváncsiak. Legyenek egészséges mértékben kritikusak elsősorban önmagukkal szemben, de minden mással is. Alapvetően ne úgy kezdjenek gondolkodni, hogy hogyan gazdagodhatnak meg mielőbb, hanem inkább próbáljanak valami színvonalasat letenni az asztalra, ami a társadalom szempontjából is valós értéket képvisel. Mindeközben tartsanak ki konzekvensen a magas minőségű munka mellett, ebben ne kössenek kompromisszumot. Ez a befektetés egész biztosan megtérül. És végül egy jó kívánság: legyen a hobbid a hivatásod!


Ha szeretné, hogy Kiss Zsombor legyen az Év Példaképe 2014 közönségdíjasaszavazzon rá

A példaképre a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással. 

komment

Kommentek