Példakép

Berta Ágnes Barbara

2014. december 18.

berta_agnes_barbara.jpgÜgyvezető, kereskedelmi igazgató  – Bio-Drog-Berta Kft.

Családi vállalkozásukkal, a bio élelmiszereket gyártó Bio Bertával együtt nőtt fel Berta Ágnes Barbara, és tudatosan készült arra, hogy szerepet vállaljon a cégben. Ő felel a csaknem kétszáz féle bio termékük forgalmazásáért, emellett saját ötlete alapján Magyarországon elsőként fogott biocsokoládé-gyártásba. Attól boldog, ha örömet szerezhet a vásárlóinak.

 Gyerekkorodban mennyit láttál a családi vállalkozásból?

Rengeteg olyan gyermekkori emlékem van, hogy testvéremmel a gazdaságban tevékenykedünk, megyünk paprikát szedni, nézzük, hogyan kell szütyőzni, vagy csipedni a csumát a még jobb minőség érdekében. Édesapám, Berta Zoltán azonban már iskolás korunktól kezdődően formálta és fejlesztette azon képességünket is, mellyel a növényvilág, a természet különleges olvasatára, hallomására is alkalmasak  vagyunk.

Érzékeltette, hogy nektek szeretné majd átadni a stafétát?

Sosem volt kényszer, de persze készültünk rá. Testvérem agrár vonalon tanult tovább, így ő most édesapám jobbkeze a gazdaságban, én csak egy kis kitérővel kötöttem ki a Bio Bertánál. Több évig külföldön voltam, egy amerikai főiskolán kommunikációt tanultam. A rokonság, ismerősök köréből szinte mindenki külföldre pányvázta magát, de én itthon akartam megvalósítani a terveimet. Eleinte a TV és a média érdekelt, egy rövid ideig az RTL Klubban szerkesztőként dolgoztam, de hamar egyértelművé vált számomra, hogy az nem az én utam.

Hogyan kapcsolódtál be a cég működésébe, mi lett a feladatod?

A cég gyors fejlődése miatt 2002-ben sürgőssévált, hogy a termékfejlesztés és a forgalmazás jó kezekbe kerüljön, és bár próbálkoztunk profi cégekkel is, úgy láttuk, hogy mi magunk tudjuk a legjobban eladni a termékeinket, melyeket nálunk jobban senki sem ismer. Azzal indultam, hogy személyesen felkerestem a bioboltokat, hogy bemutassam nekik a Bio Bertát, majd fokozatosan a termékfejlesztésbe is bekapcsolódtam, mivel a fogyasztók véleményével-elvárásaival én találkoztam.  Feladatom lett a termékek kiszerelésének és címkéinek megtervezése, az üvegek beszerzése, vagyis minden, ami azzal jár, hogy a kész terméket  „táncba vigyék”.

Mivel tudtad és tudod ma is eladni a Bio Bertát?

Rengeteg, ma már majdnem kétszáz féle termékünk van, köztük lekvárok, hidegen préselt olajok, szárítmányok, fűszerek, teák, mézek, italok és még sok más, így mindenki megtalálja azt, amit szeretne.

Miben vagytok ti mások, mint a konkurencia?

Ha valaki különleges élményt és egyben funkciót is vár az étektől, akkor kerül képbe a Bio Berta. Mi mindig megpróbálunk valami plusz értéket beletenni a termékekbe, ami különleges, ami nem gurul le mindenhol a tervezőasztalról, néha akár meghökkentő is lehet, ez a „Bio Berta mágia”.  Így születnek az olyan különlegességek, mint a céklával kevert mézünk, a népgyógyászat alfáját-omegáját felvonultató Pepita Bodza lekvárunk, vagy egyik büszkeségünk, az Ellargia gyümölcspüré, amit a Szegedi Tudományegyetem Farmakognóziai Intézetének segítségével fejlesztettünk ki az allergiás tünetek kezelésére, homoktövissel és négyféle piros gyümölccsel. Reményeink szerint ezekkel a szelíd, természetes hatóanyagokkal felszabadíthatjuk az allergiák által lefojtott egészséget.

A bio alapanyagok nagy részét ti magatok termelitek?

Saját termőterületünk elenyésző, mi nem földszerzésben, hanem a vidék fenntarthatóságának modelljében gondolkodtunk, így lakhelyünkből, a Kalocsa melletti Fajszból az évek során létrehoztuk az ország első bio vertikumát, ami ma több mint negyven dolgos termelő család koordinálásával működik. A gazdákkal szoros az együttműködés, nem lepődnek meg, ha olyan különlegességeket kell termelniük, mint a homoktövis, a csicsóka vagy a faeper.

Van kinek eladni ezt a sok különlegességet?

Az első tizenkét évben hazai igény szinte egyáltalán nem jelentkezett, csak a világpiacra tudtunk eladni. Legnagyobb örömömre ez mára sokat javult, a magyarok is ráéreztek a „bio ízre”, így a forgalmunk 40 %-a már a hazai eladásokból származik. A magyar biofogyasztás szívügyünk, ezért is szlogenünk a „Terülj, terülj bio asztalkánk, Magyarország!”. Hitünk szerint a bio élelmiszer nem csak a fogyasztójának, de a termelőknek és a hazai piacnak is a legjobb elképzelhető kívánság.   

Nagy álmom, hogy a „bio” legyen példaérték Magyarországon, és ahogyan az az EU-ban már több helyütt megvalósult, keresett és követett legyen. 

Ki határozza meg a fejlődés irányait a cégben?

Elsősorban az új generáció, Balázs testvérem és én hozzuk az új ötleteket, amit aztán a családi tanács megvitat és mindenről közösen döntünk.

A te ötleted volt a bio csokoládé is?

Igen, az a saját „gyermekem”. A cukrászat mindig is érdekelt, el is végeztem egy képzést, és ott pattant ki a szikra: miért ne kezdhetnék bio csokoládé-gyártásba, amikor ez még itthon nem terjedt el, ráadásul nálunk az ország bio fűvészkertje, amivel egyedivé lehet tenni ezeket az édességeket. Az ötlettől a megvalósításig alig telt el fél év, és 2012 decemberében a MOM parki biopiac közönségével együtt szurkoltunk a Keserédes Bio Berta termék karrierjéért. Ebből az egyik, a homoktövist tartalmazó bio étcsokoládé még abban az évben elnyerte az Év bioterméke díjat.

Az ilyen díjak sokat jelentenek neked?

A díjazás egy jó értékelés a szakma felől, de ennél fontosabbak számomra azok a személyes visszajelzések, melyeket a vevőinktől kapok. Épp ezért a mai napig ragaszkodom hozzá, hogy én magam értékesítsem a termékeinket minden szombaton hajnaltól a MOM parki biopiacon, ahol beszélgethetek a vásárlókkal. Amikor minden harmadik vevő úgy jön oda hozzám, hogy milyen jók a termékeink és ilyen finomat még sosem ettek, akkor úgy érzem, ezért érdemes csinálni ezt az egészet. Ezekből az élményekből töltődöm fel egész hétre.

Milyen célok mozgatnak még?

Elsődleges célom az, hogy a Bio Berta ne csak a bioélelmiszert fogyasztók körében legyen ismert, hanem a konvencionálisan táplálkozók is lássanak benne alternatívát, és a különleges ízvilágokkal átcsábítsuk őket az egészséges élelmiszerek irányába. Nagy álmom, hogy a „bio” legyen példaérték Magyarországon, és ahogyan az az EU-ban már több helyütt megvalósult, keresett és követett legyen. Mindig motiválnak az új kihívások, amivel alátámaszthatom a bio létjogosultságát: most például kísérletezünk egy bio kozmetikai termékcsaládon, ami talán jövőre a piacon lehet.

Mit gondolsz, mitől lesz valaki jó vállalkozó?

A vállalkozás nem mindig könnyű, de a végletekig kitartónak kell lenni, és nem feladni az álmokat az első nehézség után. Nekem óriási erőt ad az, hogy a családommal közösen küzdhetünk a céljainkért és ebben a férjem is támogat. Remélem, hogy egyszer majd az én gyerekem is szívesen folytatja a mi utunkat, és a Bio Berta igazi többgenerációs vállalkozássá válhat. 


Ha szeretné, hogy Berta Ágnes Barbara legyen az Év Példaképe 2014 közönségdíjasaszavazzon rá

A példaképre a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással. 

komment

Kommentek