Példakép

Pillich-Wright Gyöngyvér

2016. december 31.

Pillich-Wright Gyöngyvérnyelvtanár – Bridge Language Study House, Románia (Erdély)

A nyelvtanítás komoly reformon esett át. Míg száz évvel ezelőtt a latintanítás metodikáját vetették be mindenhol, 20-30 éve úgy tanítják a tanulókat, hogy arra a 45-90 percre a célországban érezzék magukat. Hogy az adott idegen nyelven gondolkozzanak. Ezt vállalja egy 35 fős csapat Gyöngyi vezetésével Kolozsváron, Szatmárnémetiben és Nagyváradon.

Ti hogy garantáljátok az eredetire hajazó nyelvi környezetet?

A tanárainkkal és a módszereinkkel. Nagyon komoly folyamat a munkaerő-felvétel nálunk, az oktatásban pedig nincs külön nyelvtan, szókincsfejlesztés, olvasás, nem tagoljuk szét az egyetlen célt. A nyelvhasználat alá illesztünk be mindent. A kereslet pedig nagyon nagy, például diplomát sem lehet kézhez venni nyelvvizsga nélkül.

Hogy néz ki ez a komoly tanárfelvétel?

Három lépcsőből áll. Az első: állásinterjú és teszt. A második: újabb interjú, a harmadik pedig egy bevezető tréning. Ezt a 16-18 órát nem lehet kihagyni, legyen bármilyen tapasztalt és szakképzett a jelentkező. Ha a standardizáción sikeresen bizonyít, velünk fog dolgozni.

Mi ebben a legfontosabb?

A kreativitását kell megmutatnia. Csak azzal tudunk együtt dolgozni, akin látjuk, hogy képes alkalmazkodni. Akinek becsípődött a metodikája és nem lehet kizökkenteni, akinek a nyelvtani szabályok sulykolásából áll a tanítás, az sajnos nem a mi emberünk. A feladatra épülő, úgynevezett „task based” és kommunikációs módszerrel dolgozunk. A tanárokat úgy készítjük fel, hogy minél jobban tudják a diákok igényeire szabni a kurrikulumot, minél változatosabb legyen az óra. Ideálisan sokkal többet beszél a diák az órán, mint a tanár, bár kezdő szinten ez még nagyon magas elvárás. Ott elnézőbbek vagyunk, használhatják a magyart vagy a románt. Kezdő szinten az a cél, hogy megtanulják az alaputasításokat.

Nagyon pöröghet a cég.

Feltétlenül, mégsem biznisznek tekintem elsősorban, mert úgy érzem, azt az oktatás lényege sínylené meg. Inkább vagyunk nonprofit szervezet. A hasznot visszaforgatjuk, laptopokat veszünk a tanároknak, interaktív táblát, jobb tananyagot. Sok olyan helyen dolgoztam már, ahol a nyereség jelentett mindent. Mi ugyan leadership módszerekkel vezetjük az egyesületet, de a legelső cél a magas minőségű oktatási program. A tanárokat nem is engedjük ki teljesen a kezünkből, állandó tréningprogramokat tartunk nekik, hospitálunk az óráikon, állandó készültségben vagyunk, mindig számíthatnak ránk, ha fejlődni akarnak.

Hogyan bővültök?

Úgy, hogy ha egy diák boldog, öt további diákot hoz be a cégnek. A Facebookon ugyan reklámozzuk az iskolát, de az újak 85 százaléka ismerőstől, baráttól hallott rólunk. Nem duplázódik a létszám évről évre, azt nem is bírnánk, de nagyon sokat ugrik.

Miért szeretnek veletek tanulni a diákok?

Mert úgy érzik, itt profi foglalkozásokra járnak. Multinacionális vállalatoknál is tartunk tanfolyamokat. Azt mondják, azzal vagyunk a legjobbak a kolozsvári piacon, hogy mi idomulunk a legnagyobb mértékben a klienseink igényeihez. Azt kapják, amit szeretnének, ami hasznukra van.

Nem ma kezdtétek, biztosan kerültetek hullámvölgybe.

2002-től működünk önrendelkező szervezetként. Nehézségeink minden évben vannak, sőt, periodikusan is visszaütnek. A válság alatt nagyon sok partner-nyelviskolának kellett bezárnia. Nekünk is le kellett vinnünk az árakat, viszont drágábban béreltünk termet. Nagyon-nagyon nehéz volt, de túljutottunk rajta.

Hogyan?

Voltaképp magam sem értem. Talán mert nem adtuk fel. Nem a minőségből faragtunk le, abból nem engedtünk. A diákok úgy érezték, azt kapták, amiért fizettek. Tényleg minőségorientáltak vagyunk, minden áron. Ez sokat nyom a latban. Ezzel növeljük a diáklétszámot, ezért választanak minket a multik. Ezért van egyre több együttműködésünk és diákunk.

És minek köszönhető a gyakorlatban ez a bizonyos minőség?

Annak, hogy nem sablonos a tananyag. Személyre szabjuk, átdolgozzuk a diáknak. A tanulási stílusára válasz. Teljes mértékben hozzá idomul. Tény, ezt csoportban nehéz megoldani, nagyobb figyelmet és éberséget követel a tanár részéről. Egy csoport tagjai azonos szinten vannak, ezt leteszteljük, mielőtt beosztjuk a csoportot, de az egyik tag írásban jobb, a másik beszédben, van, aki lassan tanul, van, aki akcióban, akit csak kinesztétikus gyakorlattal lehet megfogni. És a tanárnak a lassabban haladó diákokat is motiválnia kell.

Voltál valaha alkalmazott?

Persze, kezdő koromban nyelviskolában, de jelenleg is bedolgozom egy helyi nemzetközi iskolához, éppen azért, hogy úton-útfélen emlékeztessem magam arra, milyen érzés, amikor főnököd és határidőd van. Amikor megmondják neked, mit kell csinálni. Ez karban tart. A jó példákat át tudom venni, a rossz példákból kiderül, mit kerüljünk el. Nagyon értékelem ezt a tapasztalatot. Másfélszeresére növeli a napi munkámat, de amíg bírom, szeretném tartani. Továbbra is legyek alkalmazott egy kicsit.

Sajátos menedzserképző.

Én döntöttem így, utoljára a ’90-es években voltam valaki alkalmazottja, márpedig azóta rengeteg a változás. Nem elég vezetőképzésen részt venni. Így valószínűleg jobban megbecsülöm, hogy a magam ura vagyok. Nem élek vissza vele. Általában nagyon könnyű egy vezetőnek odáig esni, hogy valamit csak azért tesz meg, mert megteheti. Valójában ennek az ellenkezője igaz: nekem kell a leginkább húzni, a legtöbbet dolgozni. Hétvégén sem kapcsolok ki, az csak a többieknek jár. Folyamatosan gondolkozom a szervezetről, az új programokról.

Ez viszont nagyon fárasztó lehet.

Engem inkább szinten tart. Nagyon nyitott a kapcsolatom a csapattagokkal, de egyes dolgoktól meg akarnak kímélni, pedig nem kellene. Így is sokkal nyíltabban beszélünk a gondjainkról, mint általában egy nyelviskolában – ezt onnan tudom, hogy rendszeresen beszélgetek a hasonló intézményeket vezető kollégáimmal. Ha viszont én hozom fel a kényelmetlen kérdéseket a tanároknak, nyitottabbak a problémamegoldásra. De ez azzal jár, hogy öt percre sem szállok ki a hivatásomból.

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása