Példakép

Guzsvány Szilveszter

2016. december 31.

Guzsvány Szilveszteregyéni vállalkozó – Zen Soda, Szerbia (Vajdaság)

Talán ha négy évvel ezelőtt a barátnője nem kér fröccsöt a zentai Zen kávézóban, és nem szembesül azzal, hogy a szódavíz mint olyan gyakorla-tilag nem létező fogalom, Guzsvány Szilveszter vállalkozása ma nem szikvizet gyárt. De az ügyvezetést, a marketinget, a szervezést, az értéke-sítést már egyetemista korában megkóstolta.

Mi számít igazán nagy kalibernek ebben az iparágban?

A Vajdaságban a szódavízüzemben nagyban gondolkozni nem láttam senkit, Magyarországon pedig csak egy-két franchise-hálózatot. Az én erősségem nem a termékfejlesztés, ahogy körülbelül mindenki feltételezi, hanem az egyedivé fejlesztett értékesítési lánc. Úgy járunk házról házra, mint egy klasszikus szódás vagy jeges, ez az értékesítési formánk, és mégsem elavult. Most szabjuk a huszonegyedik századra, már csak az emberi erőforrás határai miatt is.

Hol tart a folyamat?

Készítek egy, a munkát megkönnyítő szoftvert. Ezen a környéken ital-házhozszállítással nem foglalkozik senki, aki viszont házhoz szállít, nem gondolkozik nagyban.

Mi a különlegessége a szoftvernek?

A hatalmas és teljesen atipikus adatbázis. Három és fél éve gyártok és értékesítek szódavizet. Mindent, amit ennyi idő alatt összegyűjtöttem a vásárlókról, rögzítettük Excelben. A születésektől a költözéseken át a családi ünnepekig minden adatot eltároltunk. Ebből applikációt készítünk a futárainknak. Itt, a Vajdaságban például előfordul, hogy egy utcában a 42-es házszám mellett a 15-öst találjuk. De mivel az appban fotó is van az épületekről, ahová házhoz szállítunk, ez nem okozhat problémát akkor sem, ha új munkatárs szállít. Ha a vásárló nincs otthon, sms-t kap, hogy megérkezett a szóda. Nem kell cipekednie, a víz minősége pedig szuper.

Mi az, amit te újítottál meg ebben a bizniszben?

Nem félek a bizonytalanságtól. Már tíz év budapesti metropol élet után hazaköltözni is nagy rizikó volt. De kockázatvállaló alkat vagyok. Amikor ebbe az üzletbe belevágtunk, mindenki azt tanácsolta, gyártsuk mi magunk a szódavizet. A klasszikus szódásember palackba tölt, aztán kiszállít, vagy árul otthon. A mi szoftveres támogatásunkkal külön tudom választani a termelést és az értékesítést úgy, hogy akár több száz futárt is elláthat majd a termelési részleg. Nem lokálban gondolkodom. Egy mondás szerint szódás szódásnak nem ellensége, hát én mindnek az leszek. Szerbiában szinte minden mérvadó szódás tönkrement, mert nem tudtak kiszakadni a klasszikus keretek közül. Akitől a szikvízgépet megvettük, ő boltokat üzemeltetett, és azért dőlt be, mert a nagy bevásárlóközpontok elmaradtak a fizetéssel. Tavaly is egy komoly szódás ment tönkre a szomszéd városban. Annyira olcsó a termék, hogy csak hatalmas mennyiségben érdemes üzletelni vele, különben nem jutsz sehová.

A szóda hiánycikk volt a Vajdaságban, mielőtt megjelent a piacon a tiéd, de ez azt is mutatja, hogy egész jól elvoltak az ügyfelek a szóda nélkül. Hogy alakította ez a kettősség a marketinget?

Én már Budapesten nekimentem annak a feladatnak, hogyan kell bevezetni egy új terméket, ráadásul sikerrel. El tudtam érni, hogy a Google organikus listáján verjem a legnagyobb konkurenseimet, mindezt kizárólag autodidakta tanulással. Szépen hoztam egyre feljebb az oldalaimat. Később itt, Zentán arra alapoztam, hogy hatalmas lesz az érdeklődés, éppen azért, mert a szódavíz hiánycikk. Szórólapokkal kezdtem. A várakozással ellentétben lanyha volt a fogadtatás, nekem pedig gyorsan döntenem kellett a folytatásról. Ekkor mindent áttettem a valós értékesítésbe, amit a callcenterezésben megtanultam. Házalni kezdtünk, ugyanúgy szkriptek alapján, ahogy a hideghívások zajlanak. Ebből tananyagot készítettem a cégnek, ennek alapján képezzük ki a nyári diákmunkásokat. Mindez valamelyest túl is mutat az üzemen, benne van az az üzleti törekvés, hogy munkát adhassak másnak.

2016 van, hogyhogy nincs weboldala a vállalkozásodnak?

A weboldalnál pedig fontosabbak a futáraink. Mindegyikük több mint szállító, valójában önálló account menedzser, akinek személyes kapcsolata van a vásárlóval. A szóda gyorsan fogy, és a visszaváltás miatt nekünk az online még nem olyan fontos. Majd amikor nagyobbra növünk, lehet a globálmarketingben gondolkozni.

Mit gondolsz, mit találtál te el ennyire?

Két okból megy a cégem, az egyik, hogy merek változtatni, a másik, ahogy ezt a csapatot kezelem. Az első futáromtól mindenki óvott a múltja miatt: 10 hónapot ült, mert találtak nála 0,7 gramm füvet. Én viszont megtaláltam vele a hangot. Egy örök punknak nem lehet parancsolni, be kell vonni a döntésbe, ezért vele így dolgozom. Egy másik futáromnak az az álma, hogy mester legyen, és én ebből nem tudom kibillenteni. Így hát megadom neki a lehetőséget, hogy néha megjavítson vagy tönkre tegyen dolgokat. És van, akit úgy vettem fel, hogy egyáltalán nem volt szükségem új emberre, de ő nagy műtét után munkát keresett, és nálunk akart dolgozni, mert egy rendezvényen látta a csapatunkat, és megfogta a hangulat.

Mit szeretsz a vállalkozásban a legjobban?

Az önállóságban nem az a lényeg, hogy egész nap azt csinálsz, amit akarsz. Sokkal inkább az alkotás. Ha eszembe jut valami, azon elindulhatok. Sosem voltam mukavállaló; lehet, hogy cégeknél is meg lehet valósítani azt, ami bekattan, de vállalkozóként nincsenek korlátok. Jó érzés munkát adni, jó érzés jó terméket nyújtani. Jó érzés, hogy én tettem azt valamivé. Szeretném, ha megkeresne a Coca-Cola egy ajánlattal, amelyet aztán majd nagy nyugalomban visszautasítok.

Mi a következő lépés?

A következő termékvonal a tisztított víz. Ez roppant fontos, a Vajdaságban sok helyen az ivóvíz tisztítás nélkül emberi fogyasztásra nem alkalmas. De ha megvalósul, azzal példát mutathatok a környezettudatosságban is. Ma azt mondják sikeres vállalkozónak, aki dzsippel jár és bazi nagy háza van. De az az igazi siker, ha az emberek jókedvűen beszélgetnek a cégnél, ismerik a feladataikat, hagynak időt egymásra. Én ráérek meggazdagodni, Thaiföldet egyelőre beáldozom. Előbb itt akarok lenni, amikor ez a jó kedélyű csapat szuper dolgokat hoz létre.

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása