Példakép

Sméja Miklós

2015. december 15.

smeja_miklos.jpgMérnök, ügyvezető – Research Institute Hungary Kft.

Sméja Miklós az egyik világhírű magyar startupot, a LogMeInt hagyta ott egy másik startupért, egyben egy, az IT-világnál egyszerre ingoványosabb és rögösebb iparágért. Csapatával azon dolgozik, hogy az autószervizekben digitalizálják a munkafelvételt. Ebben ez a vállalkozás az első Európában. Rengeteg pénzt áldoznak kutatásra és fejlesztésre, s ha nem fordítanának ilyen magas összeget erre a célra, már két éve nyereséges lenne a társaság. Miklós büszke arra, hogy belevágtak, és arra, amit a csapattal együtt elértek.

Min dolgozik pontosan a Research Institute Hungary Kft.? 

A mindenkori autószerelő-műhelyben a munkafelvétel folyamatát digitalizáljuk. Mondhatni, a munkafelvétel a szívügyünk. Képzeljük el, hogy mielőtt telefonon egyeztetnénk az autónk javításáról és annak várható költségéről, kapunk egy átfogó, de könnyen érthető riportot elektronikus formában. Pontos adatokkal, fényképekkel, a problémák súlyosságát beskálázva. Ez a szerviznek jelentős segítség, mert a szoftverünk végigvezeti a szakembert az ellenőrzés minden lehetséges pontján, továbbá támogatja az értékesítést, és így a szerviz jelentős többletbevételre tesz szert. 

Azon kívül, hogy elektronikus formában kapok egy riportot az autóm állapotáról, miben áll az újdonsága? 

Például abban, hogy a rejtett hibák is előkerülnek. A tulajdonos minden szervizlátogatás alkalmával objektív képet kap az autó állapotáról, ami például eladáskor komoly előny, hisz dokumentált a gépkocsi előélete. Mivel minden hibának nyoma van, a tulajdonosnak nem kell tépelődnie, átveri-e az autószerelő. A szerviz sokkal könnyebben meg tudja tartani az ügyfeleit, meg tudja különböztetni magát a piacon és folyamatosan szavatolni tudja a minőségi munkát. 

Hányan foglalkoznak ezzel a világon? 

Európában mi indítottuk el öt évvel ezelőtt. Kialakítottunk egy olyan teljes körű csomagot, amelyet a versenytársaink apránként, részleteiben igyekeznek lemásolni – ezek zömmel szoftvercégek. Mi azért vagyunk még mindig különlegesek, mert egy automata diagnosztikai gépet is kifejlesztettünk és kínálunk az ügyfeleinknek, ami jelentősen gyorsítja a munkafelvételt. Alapvetően egy high-tech futóműmérő padból indult ki a fejlesztés, amely később a legnagyobb befektetőnk hatására nőtte ki magát teljes körű megoldássá, amihez egy merőben új üzleti modellt is kitaláltunk. 

Ez a mostani színesebb és izgalmasabb terület, hihetetlen élmény látni, hogy egy ötletből hogyan formál a csapat egy eladható terméket. Az első fél évben még irodánk sem volt, a saját lakásomban dolgoztam négy egyetemista kollégával.

Nehezebb ezen a területen startupkodni, mint egy tisztán IT-vállalkozásban? 

Minden startup működése hihetetlenül rizikós, mindenki ingoványban próbál előrehaladni, de az autóiparra ez sokszorosan igaz. Az informatikus szemével nézve ez az ipar nagyon elmaradott – ebben persze az a jó, hogy van sanszunk az elsők között javítani és változtatni. Az iparág ráadásul bürokratikus és kissé átpolitizált, igaz, nem a napi politika értelmében. Elérni egy konszern esetében, hogy foglalkozzanak velünk, megvegyék a termékeinket, ehhez komoly lobbi szükséges. Mi sokáig kicsik voltunk hozzá. Az első három évünket arra tettük fel, hogy nagyvállalatoknak adjuk el a terméket. Másféle hullámvölgyekkel is találkozunk, 2015 elején nem hoztuk az elvárt értékesítési számokat, ennek hatására a befektetők stabilizálták a céget. El kellett küldenünk tizenöt embert a nagy nehezen összeállított csapatból. Ez volt az idei év legnagyobb kihívása, mind szakmailag, mind emberileg. 

Nem bántad meg, hogy otthagytad a sikertörténetet? 

Szuper évek voltak, de egyénileg nagyon szűk ösvényen haladtam. Ez a mostani színesebb és izgalmasabb terület, hihetetlen élmény látni, hogy egy ötletből hogyan formál a csapat egy eladható terméket. Az első fél évben még irodánk sem volt, a saját lakásomban dolgoztam négy egyetemista kollégával. Utólag azt mondom, sokat számít, hogy startupból érkeztem. A menedzsmentbe így is, úgy is önállóan kellett beletanulnom, sokat elleshettem az első CEO-nktól. Korábban elsősorban szoftverfejlesztési projekteken dolgoztam, mostanra pedig nem csak a hardveres vonatkozásokba rázódtam bele, de azt is megtanultam, hogy kell felvenni valakit, aki nem az én területemen dolgozik, például egy gépészmérnököt. Gyakran az igazi tehetségek valamelyest különc módon viselkednek, egyéni igényeik vannak. Ha őket sikerül megnyerni és motiválni, akkor igazán ütőképes a csapat – vezetőként ez is nagy kihívás. 

A startupoknál sorsfordító pont a break even, amikortól nyereséges a vállalkozás. Ti milyen messze vagytok ettől? 

Ha a break even nem is történt még meg, a költségeink idén már egyensúlyba kerültek. A kutatás és fejlesztés rengeteg pénzbe kerül, ha ez a költségünk nem lenne ilyen magas, már két éve nyereségesek lehetnénk. Eddig több mint 20 millió euró a befektetett tőke, azt vártuk, hogy a harmadik év végére profitot termelünk. Jövőre szeretnénk valóban elmozdulni a nyereségesség irányába. 

Ha nem a magas exit, mi a valódi üzleti célotok? 

Rengeteg értékes adatot gyűjtünk az autókról, és diagnosztikai infrastruktúrát építünk. Komoly eredmény volna, ha a használtautós portálokon megjelenne egy gomb, amin keresztül az adott autó nálunk felmért és tárolt szerviztörténetét lehetne elérni. Hiszen ha az ember használt járművet vásárol, hatalmas kockázatot jelent a szabad szemmel láthatatlan, ismeretlen előtörténet. Hány karcolást, hány horpadást takar el az újrahúzott festék, hányszor járt szervizben a kocsi, mielőtt megveszi az új tulajdonos. A mi felmérésünk eredménye egy több tíz oldalas jelentés, képekkel és olyan tárgyilagos állapotleírással, amelyet gép rögzített és értékelt ki, így az emberi szubjektivitás kizárható. Ehhez több százezer autót kell a mi rendszerünkkel digitalizálni, növelnünk kell a piaci súlyunkat – ez az egyik nagy kihívás előttünk. 

Mire vagy a legbüszkébb? 

Cégként arra, hogy bele mertünk vágni. Az öt évvel ezelőtti állapothoz képest sokat színesedett a piac, versenytársak jelentek meg kicsit eltérő portfólióval, de még mindig egyedül mi kínálunk eszközt is, szoftvert is. Ha azt kérdezed, személy szerint mire vagyok a legbüszkébb, egyértelműen a csapatunkra. Sikerült olyan csapatot kialakítani, amely még a nehézségek ellenére is összetart. Tudomásul kell venni, hogy küzdeni kell a tehetséges munkaerőért. A tapasztalat szerint korábbi munkatársaink néhány nálunk eltöltött év után Londonban, Kanadában, Németországban próbálnak sikeresen szerencsét azzal a hasznos tudással, amit nálunk szereztek meg. Abban különbözünk a legtöbb magyar cégtől, hogy nálunk mindenki teret kap a személyes fejlődésre. Mindenki munkáját úgy alakítjuk, hogy ők is arra haladjanak, amerre szeretnének, de a cég is nyerjen. Nálunk a win-win szemlélet nem üres beszéd, hanem a működési tengelyünk.


Ha szeretné, hogy Sméja Miklós legyen az Év Példaképe 2015 Közönségdíjasa, szavazzon rá!

Figyelem! A példaképre ide kattintva, a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással.

komment

Kommentek