Példakép

Dr. Ipolyi-Topál Gitta

2014. december 18.

dr_ipolyi-topal_gitta.jpgOrvos, ügyvezető –  Dr. Top Medical Kft.

A hazai egészségkultúra javítása a célja Dr. Ipolyi-Topál Gittának, aki háziorvosként blogot indított és tanfolyamokon oktatja a tünetenyhítés és az elsősegélynyújtás alapjait. Az élet hozta úgy, hogy vállalkozó legyen, ami háromgyerekes anyaként a lehető legjobb választás volt számára.

 Orvosként vállalkozónak lenni, mennyire általános ez?

Sok orvos vállalkozó van, mert bizonyos munkákat csak úgy tudnak vállalni, ha szerződést kötnek a szolgáltatóval. Én is így kezdtem, 2009-ben váltam egyéni vállalkozóvá, hogy ügyeleti feladatokat láthassak el. Később egy váratlan helyzet hatására döntöttem úgy, hogy egy Kft-t alapítok, kiterjesztett tevékenységi körrel és új célokkal.

Mi hozta a változást?

Azt már az orvosin tudtam, hogy én elsősorban nagycsaládos anya és csak másodsorban orvos akarok lenni, vagyis nagy karrier nem várt rám a szakmában. Ezt egyáltalán nem bánom, teljesen tudatos döntés volt a részemről. A második gyermekemmel voltam otthon, amikor kíváncsiságból részt vettem Vida Ági Gazdagmami tanfolyamán. Amikor elérkezett az a lecke, hogy „készíts blogot”, furcsa helyzetbe kerültem, mert én üzleti cél és ötlet nélkül kezdtem el a tanfolyamot, gőzöm nem volt, miről kéne írni. Viszont már előtte is volt bennem egy küldetéstudat, hogy az embereket kicsit edukálni kellene és fejleszteni a magyarok egészségkultúráját, így aztán ezzel a céllal indítottam el a HáziorvosBlogot.

Mit gondolsz, mitől lett népszerű a blogod?

Az egyik ok talán a hitelesség. A páciensek nagy része bármilyen felmerülő tünet esetén azonnal az interneten keres megoldást, ami teljesen bizonytalan és veszélyes is. Egy arccal, névvel írt orvosi blog viszont hiteles forrás. Emellett olyan témákat dolgoztam fel, ami sokaknak segíthet: mit kell tenni hányás, láz, hasmenés esetén. Mindezt emberi hangon, közvetlen stílusban, ami szintén hozzájárul a sikerhez.  A blog szép lassan kinőtte magát, egy évvel az indulása után első lett a Goldenblog verseny életmód kategóriájában, ami megerősített abban, hogy jó úton haladok.

Merre haladtál tovább ezután?

Kitaláltam, hogy az összegyűlt anyagokból csinálok egy online videótanfolyamot, ami az elsősegélyben leggyakoribb és legszükségesebb helyzetekre készít fel, illetve az apró-cseprő, otthon kezelhető problémákra ad megoldást. Ez lett a „Lásd el a bajod” tanfolyam, ahol az online elérhető videók és jegyzetek mellett egy offline gyakorlónapon is segítünk az elsősegély ismeretek elsajátításában. Következő lépésként pedig hivatalos újraélesztés-oktatói képesítést szereztem és elindítottam az újraélesztés-oktatást, ami évente néhány alkalommal indul kisebb csoportoknak.

Van segítséged a munkában?

Természetesen vannak szakmabeli segítőtársaim, de alapvetően egyedül építettem fel a blogot és az online tanfolyamot is. Kitanultam a videókészítő szoftverek működését, felvettem kamerával saját magamat, illetve a néhány segítőmet, felmondtam a szöveget, képeket gyűjtöttem és megosztottam az anyagot. Folyamatosan igyekeztem képezni magam azért is, hogy a vállalkozást megfelelően működtethessem, hiszen a magyar egészségügyben, közalkalmazottak gyermekeként felnőve egyáltalán nem ismertem az üzleti szférát. Ebben sokat segített Vida Ági és a Gazdagmami közösség, illetve a NESsT Alapítvány, ahol társadalmi-vállalkozás fejlesztő tréningen vettem részt.

Mikor érezted azt először, hogy érdemes volt megcsinálni a céget?

Minden pénznél többet ér, amikor a gyakorlónap végén a részvevők nem győzik ecsetelni, milyen jól érezték magukat, aztán még otthonról is írnak egy köszönő e-mailt. Ilyenkor jó érzés tölt el még akkor is, ha csak a terembért tudtam kigazdálkodni. A szakmai megerősítések is fontosak számomra, természetesen büszke vagyok a 2013-as Év Egészségügyi Kommunikációs Szakembere díjra is. És ami nagyon érdekes, hogy olyan személyek keresnek meg, hogy vegyek részt pályázati projektjükben egészségügyi szakmai vezetőként, vagy írjak szakcikkeket különféle lapoknak, akikkel életemben nem találkoztam, csupán olvasták a blogomat.

Mik azok a nehézségek, amikkel meg kell küzdened vállalkozóként?

Számomra az árképzés és az eladás a legnehezebb, mivel nem ilyen a beállítottságom, már avonozni se tudtam az egyetem alatt. Ráadásul az egészségügyben ahhoz voltam szokva, hogy a szolgáltatás és a tudás, amit nyújtok, az ingyenes a felhasználó számára. Nehéz így kiírni egy árat, és azt képviselni a vevők felé, hogy fizetniük kell egy egészségügyi jellegű tudásért. Ebben fejlődnöm kell még.

Számomra óriási szabadság a vállalkozás, nem is tudom elképzelni, hogy másképp képes lennék menedzselni az életünket.

Milyen terveid vannak?

Jó lenne több turnust indítani a „Lásd el a bajod” tanfolyamból, és az újraélesztés-oktatásból is. Jövőre tervezem technikailag is fejleszteni a képi és hanganyagot, hogy ne lehessen érezni rajta, hogy autodidakta módon, házilag készült. Emellett szeretnénk célzottam cégekhez kimenni és helyben újraélesztés-oktatásokat tartani a munkatársaimmal.

Mi motivál leginkább?

Ha csak egy gyerek elkerül egy középfülgyulladást, vagy ha csak egyetlen embert is sikerül újraélesztenie egy „tanítványomnak”, már nem volt hiába ez a munka. Talán nagy szavak, de szeretnék hozzájárulni a népesség egészségkultúrájának fejlesztéséhez, ami nagy könnyebbség lenne az egészségügyi rendszernek is. Mivel a mai napig ügyelek, saját szememmel látom, mennyi munka van még ezen a téren.

Milyenek a hétköznapjaid családanyaként és egyben vállalkozóként?

Számomra óriási szabadság a vállalkozás, nem is tudom elképzelni, hogy másképp képes lennék menedzselni az életünket. Alkalmazottként egész biztos nem lenne három gyerekem, vagy ha igen, akkor nem lenne munkahelyem. Sokkal jobban be tudom így osztani az időnket, és több idő jut a gyerekeimre is. Szerintem egy nagycsaládos anyának a vállalkozás jó út lehet, nálunk legalábbis nagyon bejött.

Mit tanácsolnál a vállalkozást indítóknak?

Tartsanak ki! Nem minden ötlet robban be azonnal, és nem szabad az első krízisnél abbahagyni. Én is többször elbizonytalanodtam út közben, mert az első három évben sokkal több energiaráfordítást igényelt a vállalkozás, mint ami az eredményekben megmutatkozott. De nem adtam fel, fenntartottam a hírleveleket, folyamatosan írtam a blogra cikkeket és ennek az építkezésnek most kezdem el érezni a hatását. A másik tanácsom, hogy akár vállalkozóként, akár munkavállalóként képzeli el valaki az életét, nagyon fontos, hogy a húszas éveit okosan használja ki. Egyrészt harmincévesen lesz mire visszatekinteni, hogy mit értél el, másrészt onnantól tudsz az alapokon építkezni.


Ha szeretné, hogy Dr. Ipolyi-Topál Gitta legyen az Év Példaképe 2014 közönségdíjasaszavazzon rá

A példaképre a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással. 

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása