Példakép

Dén Mátyás András

2014. december 18.

den_matyas_andras.jpgÜgyvezető– Opinion Leaders Kft.

Dén Mátyás András tizenévesen weblapot készített, dolgozott újságíróként, online divízió vezetőként, mára az Opinion Leaders Kft. tulajdonosaként internetes termékekhez kapcsolódó produkciós tevékenységekkel foglalkozik, és a saját termékfejlesztésben látja a jövőt. Tanárként fontosnak tartja a digitális médiavilág eszköztárát bevonni az oktatásba.

 A 90-es években még csodabogárnak számítottál azzal, hogy a számítástechnika érdekel?

 Hogyne, mert akkor kezdett csak elterjedni a számítógép, sőt, egyáltalán a betárcsázós internet. Szerencsés voltam, tizennégy éves koromban kaptam az első gépemet, és annyira érdekelt a számítástechnika, hogy autodidakta módon megtanultam programozni, emlékszem – mivel éjszaka kedvezményes volt a net – tíztől hajnalig ültem a gép előtt, és építettem a saját honlapomat.

Sokan kértek tőled tanácsot számítógép-ügyben?

Ne is mondd (nevet)! A családban mindenkinek én építettem a számítógépét, de ezzel párhuzamosan már Magyarországra is megérkeztek a mobiltelefonok, és elkezdett érdekelni a mobilkommunikáció. Engem kérdezgettek a barátaim, hogy milyen telefont vegyenek és miért. Amikor meguntam a válaszolgatást, létrehoztam a mobilport.hu site-ot, ahol minden technikai érdekességet leírtam a mobilokról. Egyetem és főiskola témában nem álltam ilyen jól, még nem találtam meg igazán a helyem.

 Otthon mit szóltak ahhoz, hogy továbbtanulás helyett inkább dolgozol?

Természetesen eleinte a szüleim nem értékelték a döntésemet, de amikor a mobilport.hu-t igen magas áron megvették tőlem, már ők is azt mondták, hogy érdemes befektetni a munkába is. Ekkor kezdtem el a Budapesti Műszaki Főiskolán informatikus közgazdász szakán tanulni, párhuzamosan pedig cikkeket írtam a Chip Magazinba és a Piac és Profit újságba, ahol webszerkesztőként és online divízió vezetőként is dolgoztam. A „baj” csak az volt, hogy ha valami nem működött, azonnal átvettem a munkát és megcsináltam, viszont így sok mindenben kipróbálhattam magam. A Mobil Portál végső tulajdonosára 2008-ban talált, az akkori Sanoma vásárolta fel, náluk is helyezkedtem el két évre. Ebben az évben alapítottam az Opinion Leaders-t.

 Miért akartál saját vállalkozást?

 Eredetileg az üzleti iwiw-et szerettük volna megalkotni egy barátommal. Ez végül nem jött össze, ám közben a cégünkben elkezdtünk digitális produkciókkal foglalkozni, és tele voltunk ötletekkel. Mivel én ekkor már évek óta dolgoztam, a félretett pénzből tudtunk irodát bérelni. Két év alatt akkorára nőtt a cég, hogy főállásként foglalkoztunk vele.

Hogyan tudtál betörni a piacra, honnan tudtak rólatok az ügyfelek?

 Kopogtattunk mindenhol. Komolyan, az első ügyfeleink úgy szerződtek velünk, hogy személyesen megkerestük őket, és megkérdeztük, nem akarnak e többfunkciós honlapot, egyedi programot, szolgáltatást vásárolni. Aztán az egyik tulajdonos ajánlott a másiknak, és szépen beindult a cég. Ma is vallom: a kezdeményezőkészség nagyon fontos, utána kell járni a munkának, olyan nincs, hogy otthon ülsz több diplomával a zsebedben, és egyszer csak sikeres vállalkozó leszel.

Minden nap úgy kell felkelni, mintha a nulláról indulnál. Az ügyfeleket meg kell becsülni, figyelni rájuk, ugyanis fontos a véleményük.

 A honlapkészítés egy időben unikumnak számított, de 2014-ben melyik üzletág a legpörgősebb?

 Egyértelműen az applikációk fejlesztése, a Facebook és mobil alkalmazások a legkeresettebbek. Weblapot már nem lehet olyan áron építeni, mint pár évvel ezelőtt, ezért mi is alkalmazkodtunk a piachoz. A mai napig nagyvállalatok online megjelenésében, tartalomfejlesztésében és kommunikációjában veszünk részt.

 Milyen irányba halad az Opinion Leaders?

 Amit az elmúlt években tanultam, azt szeretném befektetni: saját termékek fejlesztésében látom a jövőt.

Ilyen például az eHáz szolgáltatásunk, mely közös képviselőknek is készült, és lehetőséget látunk benne az épületautomatizálás és az ingatlanpiac összekapcsolásában is.

A Táblamagazint jelenleg több mint százezer táblagépre töltötték le a felhasználók. Izgalmas project, mivel archív anyagokat is feltettünk rá, így egészen 1969-ig lehet visszalapozni az újságokban. Ezek a cikkek úgy kerültek fel az adatbázisba, hogy a diákjaim segítettek nyári munka keretében és befotózták őket. Jövő évtől pedig a Central Médiacsoport égisze alá tartozó újságok – Nők Lapja, Story, stb. – összes lapszáma fent lesz a Táblamagazinon.

 Szerinted sikeres a vállalkozásod?

Ezt még nem mondanám. Talán az lenne számomra az igazi siker, ha az itthon fejlesztett és létrehozott termékeimet külföldön is értékesíthetnénk, de úgy, hogy a családomat és a céget is Magyarországon tudom tartani.

Említetted, hogy a tanítványaid segítettek. Mit és hol tanítasz?

A Szent István Gimnáziumban, alma materemben. Tavaly szereztem meg a mérnök-tanári diplomámat. A pedagógia tudatos döntés volt, mert úgy gondolom, pontosan el tudom magyarázni, mitől működhetnek jól a dolgok.

A családszervezéstől a tudatos pénzügyeken és technikán át a közgázig tanítok több témában is. Fejlesztettünk egy olyan Facebook alkalmazást, mellyel a diákok felkészülhetnek a vizsgákra. Kitöltik a kérdőívet – megjegyzem, így is tanulnak – és utána megoszthatják a személyes oldalukon az eredményt. Mindez vírus-szerű terjedést generál, mert az osztálytársak látják, hogy ki az, aki már megcsinálta a tesztet és ők is hozzáfognak. 

Ez is az egyik ars poeticad, ugye? A fiataloknak átadni a tudást.

Igen. Nemrég fejeztem be a tankönyvemet, mely szintén táblagépen, ingyenesen letölthető. Akinek nincs tabletje, annak pdf-ben elküldjük a tananyagot. Hihetetlen gyorsan tanulnak a mai tizenévesek, már mobilapplikációt fejlesztenek 13 évesen, nyitottak az újításokra. Nekem pedig nagyon fontos, hogy továbbadjam a tudást, nem szeretném „görcsösen megtartani”, ahogy az az előző generációnál még előfordult.

 Ha én most az egyik tanítványod lennék, mit tanácsolnál nekem a saját vállalkozással kapcsolatban?

Mindenképp figyelj arra, hogy kinek mondod el az ötletedet. Kockázatvállalás, kitartás nélkül nem lehet belevágni. Minden nap úgy kell felkelni, mintha a nulláról indulnál. Az ügyfeleket meg kell becsülni, figyelni rájuk, ugyanis fontos a véleményük. Az eHáz kapcsán a mai napig beszélgetek a közös képviselőkkel, tulajdonképpen együtt hozzuk létre a terméket. Az Opinion Leaders alapítójaként pedig azt tartom szem előtt, hogy okos és megbízható kollégákkal dolgozzam együtt.


Ha szeretné, hogy Dén Mátyás András legyen az Év Példaképe 2014 közönségdíjasaszavazzon rá

A példaképre a szavazás oldalán tud érvényes szavazatot leadni, az interjú alatt lévő Like gomb nem egyenlő a szavazással. 

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása