Példakép

Varga Attila

2013. december 03.


Varga_Attila.jpgKőszobrász – Varga és Fiai Kft.

Az egyetlen nemzetközi képesítéssel rendelkező kőfaragó az országban, aki három évig járta inasként Európát, hogy mindent megtanuljon a szakmáról. A 38 éves családi vállalkozást viszi tovább testvéreivel, és csak a kétkezi mesterségekben hisz.

Vándorbottal a hátadon jártál mesterről mesterre? Vagy hogyan kell elképzelni egy inast a XXI. században?

2006 és 2009 között volt arra lehetőségem, hogy részt vegyek egy európai mesterképzésen. Itthon megnyertem több országos és egy nemzetközi faragóversenyt is, ezért az ipartestület egyedüliként az országból engem választott ki a képzésre. Láthattak bennem fantáziát... Végigjártam Európa nagy műhelyeit, cégeit, iskoláit, bányáit, sokat tanultam. Hatan végeztünk, a diplomámat kimagasló teljesítménnyel Brüsszelben védtem meg, német nyelven.

Dolgozhattál is, vagy csak nézted a mestereket?

Elmélet és gyakorlat is volt. Részt vehettünk a munkákban, a Kölni Dómon is, a Bécsi szent István Bazilikán is dolgoztam. Több katedrálison találsz például olyan elemeket, amiket én faragtam ki. De voltam Olaszországban, Svájcban, Horvátországban, Szlovéniában.

Ha valaki valamiben egyedülálló, arra a média is lecsap. Voltak megkeresések?

Elég sok médiamegjelenésem volt, miután hazajöttem, és ennek köszönhetően egyre többen kértek szakmai tanácsot tőlem. A megrendelés is több lett, főleg kőszobrász munkákra kértek fel.

Hol láthatjuk a szobraidat?

9 köztéri alkotásom van szerte az országban. Ez 4 év alatt elég jó, főleg, hogy nem ez a cég fő profilja.

Melyiket alkotásodat szereted a legjobban?

Gödöllőn a Szentháromság templomban található Krisztus keresztútját ábrázoló 14 darabos domborműsorozat.

Azt mondtad, nem ez a fő profilotok. Miket faragtok?

Lépcsőket, ablakpárkányokat, kerítés fedköveket, teraszszegélyeket, kőbútorokat, síremlékeket. De készítünk ajándéktárgyakat, emlékműveket, emléktáblákat is. Gyártunk is és forgalmazunk is. És idén kifejlesztettünk egy olyan terméket, amivel versenyképesek tudunk lenni a kínai sírkövekkel is.

Magyarul innováltok.

Folyamatosan lépést kell tartani a szakma fejlődésével, különben lemaradunk.

Hogy találnak rátok? A sírkövesnek nincsenek törzsvendégei.

A cég jó hírneve, és a munkánk kifogástalan minősége terjedt el. Lehet, hogy kicsit drágábbak vagyunk, de az általunk készített műkő termékek kellő szakértelemmel készülnek. Csak magyar cégekkel dolgozunk együtt, emiatt sosem leszünk olyan olcsók, mint a kínai termékek. A sírásóból lett sírkövesekkel sosem fogunk tudni versenyezni, de nem is ez a cél.

Milyen a munkamegosztás a családi vállalkozásotokban?

Édesanyám az irodai munkát csinálja, édesapám és a bátyám az ajánlatokra, beszerzésekre fókuszál. Az öcsém a betűvéső és a raktáros, én pedig a szobrászati munkákat viszem. Kopácsolok a műhelyben.

Konfliktuskezelés működik?

A kommunikáció az nagyon nehéz egy családi vállalkozásnál. Van egy tulajdonos-tulajdonos viszony, egy főnök-beosztott viszony, egy testvér-testvér viszony és egy apa-fia viszony. Ez azért elég érdekes szituációkat tud szülni. Nagyon oda kell figyelni, hogy ne bántsuk meg egymást.

Az emberi kéz által készített képzőművészeti alkotásoknak nincs párja, és ezekre mindig lesz igény. Fontos, hogy ezek a régóta létező szakmák fennmaradjanak a jövő számára.

Ki a példaképed? Michelangelo?

Hát igen, ő nagyon ügyes. (nevet) Odaállt egy kőtömb elé, és kifaragta, amit akart. Nem kellett se gipsz, se minta, semmi. Tudta, hol kell lennie egy térdkalácsnak a fejhez képest, hogy végül anatómiailag helyes szobrot kapjon. Ezt a tervezést ma már a számítógép helyettesíti, egy cnc gép gyakorlatilag ki tud faragni sokmindent. Azt is döbbenetes volt látni, hogy amikor Olaszországban jártam, egy 75 éves mester kézzel csinálta azt, amit órákig rajzolgatnak számítógéppel. Odament a kőtömbhöz és 15 perc alatt felrajzolta, hogyan kell kifaragni egy bonyolult csatlakozást. Hát persze! Ezt a tudást kell továbbvinni az utókor számára, hogy a szakma éljen a jövőben is.

Ez motivál? A hagyományőrzés?

Igen. Azt is szeretném, ha a 3 fiam közül legalább az egyik továbbvinné a mesterséget. Édesapám mondta mindig: ha az ember kezében van egy szakma, azt nem veheti el tőle senki. A kétkezi munkának van értéke, és ha az ember szorgalmas, akkor abból meg lehet élni.

Te is ezért lettél kőszobrász?

Én ebbe beleszülettem. A családi házunk mellett volt a műhelyünk, ahol iskolás koromban már jöttem-mentem. Eleve nagyon tetszett a légkör, később pedig azon vettem észre magam, hogy a vésnök mellett mindig leragadtam, néztem, ahogy kopácsol. Szeretem ezt a szakmát, és nyilván tudtam azt is, hogy ha ezt választom, akkor vár rám egy biztos munkahely.

Van olyan, amit nem tudsz kőből megcsinálni?

Amit lehetett, azt megtanultam. Nyilván van, amit még nem csináltam, például csigalépcsőt nem építettem faragott kövekből, de elméletileg ez is menne, mert tudom, hogyan kell csinálni. Szerencsésnek érzem magam, hogy így alakult az élet.

Tetszik, hogy meg tudtad találni a saját utadat a családi cégen belül.

Amikor az európai kurzust elvégeztem, rögtön tudtuk a cég profilját bővíteni. Előtte a szobrász és műemlék jellegű munkákra külsős céggel szerződtünk, mert nem volt nálunk olyan ember, aki ezt le tudta volna vezényelni. Most éppen azért küzdök, hogy az európai kőfaragó mesteri diplomámat elfogadják Magyarországon, és restaurátor is lehessek. És persze jó lenne, ha több szobrászmunkára való felkérés jönne...

Mire vagy a legbüszkébb?

A családomra, a kőfaragó szakmán belül elért eredményre, köztéri alkotásaimra. Hogy megmaradtunk családi vállalkozásnak. Hogy nem állunk le télen sem, és az alkalmazottakat teljes létszámban foglalkoztatjuk.

Buzdítanád a fiatalokat a kőfaragó mesterségre?

Igen. A kézműves mesterségekre feltétlenül. Az emberi kéz által készített képzőművészeti alkotásoknak nincs párja, és ezekre mindig lesz igény. Fontos, hogy ezek a régóta létező szakmák fennmaradjanak a jövő számára.

Ha szeretné, hogy Varga Attila legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása