Példakép

Nagy Csanád Áron

2013. december 03.


Nagy_Csanad.jpgKerttervező - Kisvakond-Park Kft.

Zsebpénz kiegészítésnek indult, majd megszállottság és az ország egyik vezető kertépítő cége lett belőle. Nagy Csanád egyedi látásmódjával megreformálta a hazai piacot, míg cége, a Kisvakond-Park több jelentős multi állandó partnere lett. Szeret nyerő pozícióban lenni.

Hogyan lett belőled vállalkozó?

Belesodort az élet. Testnevelő tanárnak készültem, az egyetem mellett egy barátommal kezdtem el szabadidőmben kertekben füvet nyírni, gyomlálni, hogy kitöltsem a suli és az edzések közötti időt és keressek egy kis pénzt. A feladatok fokozatosan bonyolultabbá váltak, az állandó megrendelőim egyre több mindent szerettek volna rám bízni. Egyikük a költözéskor megkért, hogy tervezzem meg az új kertjét. Megragadtam az alkalmat. Elkezdtem bújni az angol, holland és német szakirodalmat, majd bementem a kertészeti egyetemre, ahol egy tehetséges diákot meg tudtam bízni a tervezéssel, így elvállaltam a munkát.

Azért ehhez kellett merészség...

Soha nem utasítottam vissza semmit azért, mert olyat még nem csináltam, vagy, mert lehetetlennek tűnt. Az új kihívások sosem riasztottak, inkább ezeket érzem a legfőbb mozgatórugómnak. Számomra nincs lehetetlen. Bár magam nem vagyok képzett kertész, beleástam magam a témába és tehetséges szakemberekkel vettem magam körül, és vállaltam sorra a megbizatásokat, egyre többet.

Honnan volt mindehhez tőkéd?

Az elején semmim nem volt, az unokatesóméktől kölcsönkért fűnyíróval dolgoztam, amit BKV-val vittem a hegyvidéki kertekbe. De volt olyan is, hogy kaszálni hívtak vidékre, ahova egy barátom kaszáját egy Volánbusz aljában szállítottam le. A megrendelő el sem hitte, amikor meglátta, hiszen ő a ma már szokásos, motoros kaszára számított, nem a hagyományos kézi változatra. Aztán a bevételeket visszaforgattam, így fejlesztettem a gépparkot és a mára 300 milliós eszközállományt.

Honnan jöttek a megrendelők?

Akiknek dolgoztam, mindig elégedettek voltak a munkámmal, így ajánlottak másoknak és egyre bővült a kör. Évekig egyedül végeztem el a terepmunkát, a tárgyalást, az ajánlatkészítést és az adminisztrációs feladatokat is, közben lassan, de biztosan építkeztem és bővítettem a csapatomat. Ma már majdnem harminc fő állandó alkalmazottunk van, illetve szezonálisan további tíz dolgozó. A menedzsmentet továbbra is én képviselem, a szakmai részt pedig a tehetséges fiatal tervezőink végzik el, a közös ötletelések után. Ez alapján a kivitelező kollégák megvalósítják a kertet, és ha van rá igény, akkor a karbantartóink fenn is tartják.

Mi az erősségetek?

Az innováció. Már a kezdetekkor egészen új irányt hoztam be a hazai kertépítésbe. A legtöbben, akik kertet szeretnének, a sztenderd megoldásokban gondolkodnak: tujasor, gyepszőnyeg, virágágyás, íves vonalak. Én mindig egy kicsit progresszívebben kezeltem a teret, jobban szerettem szögletes, egyenes vonalakkal dolgozni, és a sokféle növény helyett nagyon kevés típust használtam. Az első egy-két ilyen kertnél még tiltakozásba ütköztem, de a végeredmény mindig osztatlan sikert aratott.

Mi jelenti számodra a sikert?

Siker, ha a megrendelő elégedett. Ha megnyerünk egy új munkát vagy ha leülnek a kiállítói standunkhoz csak úgy, mert szép. Ha büszkén posztol egy ügyfelünk egy fotót az új kertről, vagy ha egy munkatársunk a barátját is kollégának javasolja egy új állás esetén. Siker számomra az is, hogy 2012-ben a „Kertépítés mindekinek” című saját könyvem, három kiadást megélve, összesen ötvenezer emberhez juthatott el.

Soha nem utasítottam vissza semmit azért, mert olyat még nem csináltam, vagy mert lehetetlennek tűnt. Az új kihívások sosem riasztottak.

Hogyan tud tovább fejlődni a cég?

Úgy érzem, üzletileg stabil a pályánk: meghatározó szereplője vagyunk a parképítési és parkfenntartói szektornak, évről évre nagyobb árbevételre teszünk szert és folyamatosan növeljük munkavállalóink számát is. Szakmailag szeretném azt elérni, hogy odafigyeljenek ránk. Erre vannak is jó esélyek, mert folyamatosan megjelenünk kiállításokon, a múlt évben a Gardenexpót meg is nyertük Show Garden kategóriában, és több közönségdíjunk is van. Fejlődés az is, hogy a Kisvakond-Park egyik mellékágából egy teljesen új cég nőtte ki magát. Ez a Tecnocooling Kft., mely mára az ország első számú teraszhűtést és ipari párásítást forgalmazó és kivitelező cége.

Nem egy hétköznapi terület...

Azt kerestem, mivel lehetnénk egy kicsit többek, újak. Így jött a teraszhűtés, ami kapcsolódik a kertekhez. Aztán a piac mást diktált, sorra készítettük a látványpárásítást, ami nagyon egyedi hangulatot kölcsönöz egy-egy köztérnek, mikor burkolat közül bizonyos alakzatokban pára jön fel a földből. Építettünk ilyet Hódmezővásárhely főterére és a Corvin sétányra is. Szintén nagy igény mutatkozott az ipari párásító rendszerek kivitelezésére, mára ez lett a Tecnocooling húzó ágazata: nyomdák és gyártó üzemek számára tervezünk, de csináltuk párásítást a Lufthansa repülőgépfestő hangárába is.

Sosem lassítasz?

Nem érzem, hogy gyors lenne a tempó. Élvezem a munkám minden pillanatát és belső kényszerből törekszem a legjobbra. Talán a sportolás miatt van ez, de nem tudok veszíteni. Ez nem feltétlen jó tulajdonság, de az üzleti életben és szakmailag igen.

Miért jó vállalkozónak lenni?

A szabadság, hiszen úgy lehetek kreatív, ahogy én akarok. Jó érzés az is, hogy adhatok valamit a gyerekeimnek. Remélem, hogy a fiam vagy a lányom anélkül, hogy hatást gyakorolnék rájuk, megszeretik ezt a területet és egyszer továbbviszik a vállalkozást, amit építgetek.

Ha szeretné, hogy Nagy Csanád Áron legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása