Példakép

Jakab Áron

2013. december 03.


Jakab_Aron_1.jpgDesigner – FRUIT OF CARE Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.

Magyarországon a FRUIT OF CARE egyet jelent a sikeres társadalmi vállalkozással. Megálmodója, Jakab Áron számára csak úgy érdekes vállalkozni, ha azzal társadalmi problémákra is választ tudunk adni. 

Mi inspirált arra, hogy társadalmi vállalkozást hozz létre?

Dizájnerként a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végeztem. Ezután megpályáztam egy ösztöndíjat, tervezői programom olyan termékcsalád tervezése volt, amit fogyatékkal élő emberek készítenek el, de amit a vásárlók elsősorban a termék minőségéért vesznek meg. Magyarországon több száz olyan szervezet van, ahol fogyatékosok dolgoznak, de azok a szakemberek – gyógypedagógusok, szociális szakemberek -, akik velük foglalkoznak, nem értenek a vállalkozási ügyekhez, a technológiai eljárásokhoz, a dizájnhoz pedig pláne nem. Ebből a tervezői pogramból néhány év alatt fejlődött ki a FRUIT OF CARE, ami egyszerre egy társadalmi vállalkozás és társadalmi márka, termékeket fejleszt és értékesít. 

Milyen termékeket készítetek?

A jelenlegi termékkínálatunkban kozmetikumok, lakáskiegészítők, dísztárgyak, papíráruk és gourmet jellegű élelmiszerek találhatók. Szeretnénk ezt a kört bővíteni hétköznapi fogyasztási cikkekkel és önálló termékcsaládokkal, mert fontos, hogy mind többen saját célra is szívesen és rendszeresen vegyenek tőlünk termékeket. Ez biztosítja a cég stabilitását is hosszú távon. A mostani kihívás az, hogy miként tudjuk minél szélesebb körben megismertetni a márkát és a termékeinket.

Bevált az ötlet és a vállalkozási forma? Mit mutatnak a számok?

A FRUIT OF CARE-t 2010 szeptemberében hoztuk létre, bár a tevékenységet már korábban más szervezeti keretek között végeztük. A sikeres évek után a válság miatt nehézségeket is megéltünk, hiszen az ajándékvásárlási szokások jelentősen átalakultak a cégeknél. Az eredeti terveinket át kellett dolgozni, hogy a változó piaci környezetben megmaradjunk, sőt növekedni tudjunk. Egy társadalmi vállalkozás számára az üzleti környezet változása ugyanolyan kihívásokat jelent, mint egy hagyományos vállalkozás esetében, sőt a kettős célrendszere miatt – hiszen egyszerre kell nyereségessé válnia és társadalmi problémákat hitelesen megoldania-, még nehezebb is. 

Hogyan működik a rendszer?

Az üzleti modellünk lényege, hogy a fogyatékosokat nem foglalkoztatjuk közvetlenül, hanem olyan beszállítóink vannak, ahol fogyatékos emberek, ún. védett műhelyekben dolgoznak. A beszállítóink számára biztosítjuk mindazt a tudást, amivel a fogyatékosok által készített termékek piacképesek lehetnek. 

Hiszek abban, hogy a társadalmi vállalkozás egy olyan jövőkép, amit minél több embereknek meg kellene ismerni, mert sokak számára lehetőség lehet egy kiteljesedett és integrált életre.

Hány fogyatékos ember dolgozik a műhelyekben?

A termékeket kilenc beszállítónknál mintegy 180 fogyatékkal élő ember állítja elő. Tavaly 27 millió forint érkezett a kasszánkba, aminek több mint 60 százaléka volt árbevétel és mintegy 40 százaléka jött össze vállalati és tulajdonosi támogatásból. Lényegében hármas követelménynek igyekszünk megfelelni: társadalmi felelősségvállalás, etikus vállalkozás és dizájn. Mindhárom annyira fontos eleme vállalkozásunknak, hogy egyik nélkül sem tudnánk sikeresek lenni. 

Mit tartasz a FRUIT OF CARE eddigi legnagyobb sikerének?

Először is azt, hogy még mindig működünk, sőt a vállalati ügyfeleink között egyre nagyobb ismertségnek és elismertségnek örvendünk. A sikerünk alapja pedig értékrendszerünkben rejlik,vásárlóinknak magas minőségű terméket és szolgáltatást kívánunk nyújtani, nem pedig adományozási lehetőséget. Gazdasági sikerünk másik oldala, hogy egyre több fogyatékos ember jut értelmes értékteremtő munkához, illetve mutathatja meg munkáján keresztül, hogy a társadalom hasznos tagja. Dizájnerként különösen büszke vagyok, hogy 2012-ben cégünk nyerte el a Design Management Díjat. És sikernek tartom azt is, hogy a társadalmi vállalkozás egyik elismert példájának a FRUIT OF CARE-t tartják Magyarországon.

Csodabogárnak tartanak azért, hogy nagy design businessek helyett ilyesmire adtad a fejed?

Egy dizájner mindig érdekesnek számít, nem? Talán pont ezért nem zavar, hogy kilógok a sorból. Igazság szerint tervezőként is izgattak a határterületek, és az, ami a többség számára nem volt fókuszban. Társadalmi vállalkozóként mind a nonprofit, mind az üzleti szektorból kilógok egy kicsit, vagy úgy is mondhatjuk, hogy mindkettőben egyszerre vagyok bent. Én ezt élvezem, mert kreativitásra, folyamatos megújulásra késztet. Önmagában csak az, hogy minél több pénzt keressek nem annyira érdekel, de ha úgy juthatok több pénzhez, hogy valami újat, érdekeset csinálok, amivel esetleg társadalmi problémák megoldását is elősegítem, az már igen. A vállalkozási lét persze nemcsak szabadságot és önállóságot ad, és azt, hogy saját képességeimet bontakoztathatom ki, hanem bízom abban, hogy hosszútávon kellemes és nyugodt egzisztenciát is biztosít. 

És meg lehet élni a FRUIT OF CARE-ből?

Akkor és azért érdemes vállalkozást csinálni, amikor az ember úgy érzi, hogy kezében van a siker lehetősége. Lehet, hogy nem mindig megy úgy, mint szeretném, de tenni tudok azért, hogy jobban menjen.

Magyarországon már beépültek a köztudatba a társadalmi vállalkozások?

Ahhoz még sok évnek el kell eltelnie, és FRUIT OF CARE mellet sok társadalmi vállalkozásnak kell felnőnie és ismertté válnia. A cégek számára elvárás, hogy foglalkozzanak a társadalmi szerepükkel és ezért költenek társadalmi felelősségvállalásra, ugyanakkor nem veszik észre, hogy beszerzésükön keresztül sokkal hatékonyabban tudnák elősegíteni társadalmi problémák megoldását. 

Mit üzennél a fiataloknak?

Hiszek abban, hogy a társadalmi vállalkozás egy olyan jövőkép, amit minél több embereknek meg kellene ismerni, mert sokak számára lehetőség lehet egy kiteljesedett és integrált életre. Remélem, hogy a FRUIT OF CARE sokak számára fog bátorítást adni arra, hogy saját kreatívitásukat, tenni akarásukat megéljék, és a saját boldogulásuk mellett a társadalom számára is hiteles értéket teremtsenek. 

Ha szeretné, hogy Jakab Áron legyen az Év Példaképe, szavazzon rá

komment

Kommentek